INNOVASJONSVERKET
  • Om Innovasjonsverket
    • Hva skjer i Innovasjonsverket? >
      • Kompetansetiltak
      • Aktiviteter
    • Bli med i vårt innovasjonsnettverk
    • Kontakt Innovasjonsverket
  • Innovasjon for dere
    • Inno-meter
    • Helhetlig innovasjonsprogram >
      • Intro, program og kontakt
      • Samling 1
      • Samling 2
      • Samling 3
      • Samling 4
      • Samling 5
      • Samling 6
    • Tren Trener`n
    • Nettverk for innovasjonsledelse
    • Innovasjonslab
  • Smartstart kit
    • Basic marketing >
      • Innføring i digital markedsføring
      • Kom i gang med Facebook
      • Kom i gang med Linkedin
      • Kom i gang med nyhetsbrev
      • Kom i gang med blogg
      • pressemelding
    • Videokonferanse >
      • Hvordan komme i gang med videokonferanse?
      • Hva er anbefalt utstyr for personlig videokonferanse?
      • Hvilken løsning bør vi velge?
      • Sjekkliste for møtearrangør på videokonferanse
      • Sjekkliste for deltaker i videomøte
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - helse
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - øvrige
    • Kommunikasjonsstrategi >
      • Hvordan komme i gang med kommunikasjonsstrategi?
    • Prosjektutvikling
  • PodCast
  • Blogg

Velkommen til vår blogg

Å utvikle prosjekter - hvordan starter man? Innovasjonskaffe 26.03 kl.09-10

3/17/2021

0 Comments

 
Innovasjonskaffe møtelink 26.mars 2021 kl.09-10
Picture

Hva skal til for å sette igang et prosjekt? Vi søker svar på hva som skal til for å få igang et prosjekt. Hvordan kan vi få enda flere virksomheter til å jobbe med innovasjon, øke egen evne til prosjektutvikling? Hva skal til for at man tør å sette i gang prosjekter?

Hvilke ordninger er relevante for deg og din virksomhet? Har du eksempler på prosjekter som du har lyktes med - da ønsker vi at du deler det med flere;-) La oss inspirere til utvikling og innovasjon!


Vi inviterer til kaffe og debatt:-) 

Maria Thunshelle, Dreambuilding AS
​og 
Sonja Bordewich
Innovasjonsverket
Næringsenheten
Avdeling for entreprenøskap og næringsrettet kompetanse
Viken fylkeskommune
www.viken.no
www.innovasjonsverket.no
​99542850
Picture
Vertskap på innovasjonskaffe 26.mars 2021 F.v: Sonja Bordewich og Maria Thunshelle
0 Comments

Mennesker er muligheter - Gründerbesøk i ukens innovasjonskaffe !

3/16/2021

0 Comments

 
Møtelink INNOVASJONSKAFFE fredag 19.3.2021
Denne fredagen blir vi inspirerte, garantert! Vi er får besøk av en gründer Fredrik Gulowsen. Han vil dele med oss egne refleksjoner om hvordan det er å være gründer i møte med offentlig sektor. NYBY "Frigjør helseansattes tid, og få flere hender til de som trenger det" ref. NYBY.

Gründeren er en ettertraktet foredragsholder, han har også vært på TEDx Oslo Salon. Se hans TEDx foredrag nedenfor teksten her.

Hvordan gikk han frem for å få slik suksess med bedriften sin? Det er sosialt entreprenørskap. 

Hvilke utfordringer møtte Gulowsen da han møtte kommuner han ønsket å samarbeide med i utviklingen av løsningen? Hvordan ville han gått frem idag dersom han visste det han vet nå?

Vi legger opp til diskusjon mot slutten av innovasjonskaffe - og ønsker dere velkommen til å stille spørsmål til gründeren. 

Prosjektleder Innovasjonsverket
Sonja Bordewich
0 Comments

Vi drøfter kundereisen - kan metoden bidra til økt verdiskaping?

3/11/2021

0 Comments

 
INNOVASJONSKAFFE MØTELINK 12.mars 2021 kl.09-10
I denne innovasjonskaffen skal vi prøve en ny variant. Vi skal ha input på video, for så å diskutere ut fra våre egne ståsteder. 

Hilde S. Grønhovd er innovasjonstrener i Helhetlig innovasjonsprogram, hun har nå laget en video om kundereisen. Denne filmen skal vi starte med i innovasjonskaffe fredag 12.03, og vil du se den i forkant kan du se den her!

Der fins mye fagstoff omkring dette, man kan kalle det for tjenestereise, brukerreise, kundereise, bare å søke på internett, der fins bøker og forskning på temaet. Vi går ikke i dybden på alle områder, men vil bare bringe temaet til bords - og drøfte med dere. 

Hvordan ivaretar DU kundereisen i din virksomhet / ditt prosjekt?

I innovasjonsprosjekter er det viktig å skape løsninger ut fra brennende behov. Kundereisen eller "tjenestereisen" kan være en god hjelp - det er ikke noe dere gjør bare én gang. Du har med å gjøre hver dag, hele tiden, alltid. Å ha kontroll på hvilke kontaktpunkter din virksomhet / dine ansatte har med kundene før, under og etter i en kundereise gir perspektiver som løfter seg fra "det perfekte produktet/ den perfekte tjenesten", mer til hovedpersonen i din virksomhet - nemlig KUNDEN.

Virksomhetens viktigste jobb er å skape nye kunder. I en verden full av nye konkurrenter, rask omstilling og ny teknologi kan det være særlig utfordrende. Kan det å ha kunnskap om kundereisen gi kraft og kreativitet og nye kunder i neste rekke.

Corona har sendt mange virksomheter ut i usikkerhet, kunder, tjenester, produkter, samarbeidspartnere - stor usikkerhet og krise er en klar kilde til kreative ideer og innovasjon. Eksperter uttaler at Coronakrisen har gjort Norge fattigere, og påført Norge et varig tap på 10% i verdiskapingen. Vi trenger med andre ord alle innovatører, grundere og kreative sjeler i stor grad. Kan Kundereisen som metode bidra til at din virksomhet kommer seg gjennom coronakrisen, og bidrar til økt verdiskaping? Hvis du ikke har prøvd det før, så gjør det nå.

I Norge har vi en ordning som din virksomhet kan søke midler til å involvere en designer i ditt innovasjonsprosjekt. Kanskje det er noe for deg? 

DOGA - midler til designdrevet innovasjon SØKNADSFRIST 10.mai 2021

"Det gis støtte til idéfasen i en innovasjonsprosess, hvor det endelige målet er å komme frem til helt nye løsninger for produkter eller tjenester. Programmet støtter prosjekter som involverer brukerne og benytter seg av designmetodikk. Det er en forutsetning at egen eller innleid designkompetanse benyttes aktivt i prosjektet." ref. nettsiden til DOGA.

Skal man gå enda mer i dybden, tipser jeg herved om følgende metode, litt mer omfattende, men et kjapt søk på internett kan gi deg mer informasjon. Denne metoden holdes det kurs i, det er typisk tjenestedesignere som holder slike kurs. 

AT-ONE er en metode for å assistere tjenestedesign i de tidlige fasene av innovasjonsprosessen. Metoden har ett klart bruker- og brukeropplevelse fokus.

Hele AT-ONE prosessen består av følgende deler:
• Innfølelse av prosjektet, inkluderende en designbrief
• En før-workshop introduksjon for å skape grunnlinje kunnskap
• Workshops for hver bokstav AT-ONE
• En konseptutforskende workshop
• Konseptbeskrivelser gjennom håndfaste bevis (tangible evidence)

Hver av bokstavene i AT-ONE relaterer seg til potensielle ressurser for innovasjon i tjenester:
• Actors - Aktører
• Touch points - Kontaktpunkt
• Offering - Tilbud
• Need - Behov
• Experience - Opplevelse

Dere som går helhetlig innovasjonsprogram nå, eller dere som har deltatt på tidligere innovasjonsløftprogrammer kan arrangere workshops - med tema for hvert av disse punktene ville dere fått enorme muligheter på bordet - og muligens kilden til å bygge enda mer solid virksomhet.

Velkommen til innovasjonskaffe!

INNOVASJONSKAFFE 12.mars 2021 kl.09-10

Sonja Bordewich
Innovasjonsverket
sonjab@viken.no
99542850

0 Comments

    Arkiv

    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    October 2020

    RSS Feed

© Innovasjonsverket 
Tlf: +47 995 42 850
sonjab@viken.no
Picture
  • Om Innovasjonsverket
    • Hva skjer i Innovasjonsverket? >
      • Kompetansetiltak
      • Aktiviteter
    • Bli med i vårt innovasjonsnettverk
    • Kontakt Innovasjonsverket
  • Innovasjon for dere
    • Inno-meter
    • Helhetlig innovasjonsprogram >
      • Intro, program og kontakt
      • Samling 1
      • Samling 2
      • Samling 3
      • Samling 4
      • Samling 5
      • Samling 6
    • Tren Trener`n
    • Nettverk for innovasjonsledelse
    • Innovasjonslab
  • Smartstart kit
    • Basic marketing >
      • Innføring i digital markedsføring
      • Kom i gang med Facebook
      • Kom i gang med Linkedin
      • Kom i gang med nyhetsbrev
      • Kom i gang med blogg
      • pressemelding
    • Videokonferanse >
      • Hvordan komme i gang med videokonferanse?
      • Hva er anbefalt utstyr for personlig videokonferanse?
      • Hvilken løsning bør vi velge?
      • Sjekkliste for møtearrangør på videokonferanse
      • Sjekkliste for deltaker i videomøte
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - helse
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - øvrige
    • Kommunikasjonsstrategi >
      • Hvordan komme i gang med kommunikasjonsstrategi?
    • Prosjektutvikling
  • PodCast
  • Blogg