"Når Corona er over" - da blir alt bra, hører jeg folk si. Eller "Når Corona er ferdig, kommer vi tilbake til normalen"...Da lurer Klaus og jeg på hvordan bedrifter og grundere kan rigge til vekst i usikre tider.
Vi får besøk av Klaus Røiri, prosjektleder i "Helhetlig innovasjonsprogram". Klaus snakker om "post-corona", og jeg lurer på hva han som er dyktig på innovasjonsprosesser tenker ang. det å tørre å rigge seg for vekst, utvikling og innovasjon nå. Røiri vil løfte frem noen tanker med oss, så diskuterer vi sammen. En tanke er at mange er vaksinert før sommeren som betyr at samfunnet åpnes mer på den ene eller andre måten. Hvordan kan bedrifter gradvis bli mer optimistiske og legge nye investeringsplaner som kan tas tak i før vi går til fellesferie? Hva tenker dere? Har dine kunder og brukere andre forventninger "post-corona" - og bør bedriftene nå gjennomgå forretningsmodellen sin? "Å vente til høsten" med innovasjonsinitiativer vil for noen føles riktig, innovatørene vil bruke situasjonen nå til å ha rigget seg klare til høsten. Gode spørsmål. Innovasjonskaffe på nett vil gi oss anledning til å drøfte dette sammen. Velkommen Mvh Sonja Bordewich prosjektleder Innovasjonsverket Næringsavdelingen Avdeling for entreprenørskap og næringsrettet kompetanse Viken fylkeskommune www.viken.no 99542850
1 Comment
Hva skal til for å sette igang et prosjekt? Vi søker svar på hva som skal til for å få igang et prosjekt. Hvordan kan vi få enda flere virksomheter til å jobbe med innovasjon, øke egen evne til prosjektutvikling? Hva skal til for at man tør å sette i gang prosjekter? Hvilke ordninger er relevante for deg og din virksomhet? Har du eksempler på prosjekter som du har lyktes med - da ønsker vi at du deler det med flere;-) La oss inspirere til utvikling og innovasjon! Vi inviterer til kaffe og debatt:-) Maria Thunshelle, Dreambuilding AS og Sonja Bordewich Innovasjonsverket Næringsenheten Avdeling for entreprenøskap og næringsrettet kompetanse Viken fylkeskommune www.viken.no www.innovasjonsverket.no 99542850 Denne fredagen blir vi inspirerte, garantert! Vi er får besøk av en gründer Fredrik Gulowsen. Han vil dele med oss egne refleksjoner om hvordan det er å være gründer i møte med offentlig sektor. NYBY "Frigjør helseansattes tid, og få flere hender til de som trenger det" ref. NYBY. Gründeren er en ettertraktet foredragsholder, han har også vært på TEDx Oslo Salon. Se hans TEDx foredrag nedenfor teksten her. Hvordan gikk han frem for å få slik suksess med bedriften sin? Det er sosialt entreprenørskap. Hvilke utfordringer møtte Gulowsen da han møtte kommuner han ønsket å samarbeide med i utviklingen av løsningen? Hvordan ville han gått frem idag dersom han visste det han vet nå? Vi legger opp til diskusjon mot slutten av innovasjonskaffe - og ønsker dere velkommen til å stille spørsmål til gründeren. Prosjektleder Innovasjonsverket Sonja Bordewich I denne innovasjonskaffen skal vi prøve en ny variant. Vi skal ha input på video, for så å diskutere ut fra våre egne ståsteder.
Hilde S. Grønhovd er innovasjonstrener i Helhetlig innovasjonsprogram, hun har nå laget en video om kundereisen. Denne filmen skal vi starte med i innovasjonskaffe fredag 12.03, og vil du se den i forkant kan du se den her! Der fins mye fagstoff omkring dette, man kan kalle det for tjenestereise, brukerreise, kundereise, bare å søke på internett, der fins bøker og forskning på temaet. Vi går ikke i dybden på alle områder, men vil bare bringe temaet til bords - og drøfte med dere. Hvordan ivaretar DU kundereisen i din virksomhet / ditt prosjekt? I innovasjonsprosjekter er det viktig å skape løsninger ut fra brennende behov. Kundereisen eller "tjenestereisen" kan være en god hjelp - det er ikke noe dere gjør bare én gang. Du har med å gjøre hver dag, hele tiden, alltid. Å ha kontroll på hvilke kontaktpunkter din virksomhet / dine ansatte har med kundene før, under og etter i en kundereise gir perspektiver som løfter seg fra "det perfekte produktet/ den perfekte tjenesten", mer til hovedpersonen i din virksomhet - nemlig KUNDEN. Virksomhetens viktigste jobb er å skape nye kunder. I en verden full av nye konkurrenter, rask omstilling og ny teknologi kan det være særlig utfordrende. Kan det å ha kunnskap om kundereisen gi kraft og kreativitet og nye kunder i neste rekke. Corona har sendt mange virksomheter ut i usikkerhet, kunder, tjenester, produkter, samarbeidspartnere - stor usikkerhet og krise er en klar kilde til kreative ideer og innovasjon. Eksperter uttaler at Coronakrisen har gjort Norge fattigere, og påført Norge et varig tap på 10% i verdiskapingen. Vi trenger med andre ord alle innovatører, grundere og kreative sjeler i stor grad. Kan Kundereisen som metode bidra til at din virksomhet kommer seg gjennom coronakrisen, og bidrar til økt verdiskaping? Hvis du ikke har prøvd det før, så gjør det nå. I Norge har vi en ordning som din virksomhet kan søke midler til å involvere en designer i ditt innovasjonsprosjekt. Kanskje det er noe for deg? DOGA - midler til designdrevet innovasjon SØKNADSFRIST 10.mai 2021 "Det gis støtte til idéfasen i en innovasjonsprosess, hvor det endelige målet er å komme frem til helt nye løsninger for produkter eller tjenester. Programmet støtter prosjekter som involverer brukerne og benytter seg av designmetodikk. Det er en forutsetning at egen eller innleid designkompetanse benyttes aktivt i prosjektet." ref. nettsiden til DOGA. Skal man gå enda mer i dybden, tipser jeg herved om følgende metode, litt mer omfattende, men et kjapt søk på internett kan gi deg mer informasjon. Denne metoden holdes det kurs i, det er typisk tjenestedesignere som holder slike kurs. AT-ONE er en metode for å assistere tjenestedesign i de tidlige fasene av innovasjonsprosessen. Metoden har ett klart bruker- og brukeropplevelse fokus. Hele AT-ONE prosessen består av følgende deler: • Innfølelse av prosjektet, inkluderende en designbrief • En før-workshop introduksjon for å skape grunnlinje kunnskap • Workshops for hver bokstav AT-ONE • En konseptutforskende workshop • Konseptbeskrivelser gjennom håndfaste bevis (tangible evidence) Hver av bokstavene i AT-ONE relaterer seg til potensielle ressurser for innovasjon i tjenester: • Actors - Aktører • Touch points - Kontaktpunkt • Offering - Tilbud • Need - Behov • Experience - Opplevelse Dere som går helhetlig innovasjonsprogram nå, eller dere som har deltatt på tidligere innovasjonsløftprogrammer kan arrangere workshops - med tema for hvert av disse punktene ville dere fått enorme muligheter på bordet - og muligens kilden til å bygge enda mer solid virksomhet. Velkommen til innovasjonskaffe! INNOVASJONSKAFFE 12.mars 2021 kl.09-10 Sonja Bordewich Innovasjonsverket sonjab@viken.no 99542850 Forrige innovasjonskaffe hadde vi besøk av både Amedia og digital marketings ekspert Håkon Raugland - de viste tips og muligheter til oss.
Denne fredagen tar Øystein Lindmark i Nyli AS frem noen konkrete case som viser digital markedsføring i praksis - kanskje du finner eksemplene interessante og vil forbedre egen synliggjøring. Har du noen tips på lur, eller finner du temaet interessant, anbefaler vi at du deler dine refleksjoner på innovasjonskaffe fredag 26.februar kl.9-10:-) Vi ønsker deg velkommen! Neste innovasjonskaffe finner sted fredag den 12.mars kl.09-10. Tema er digitale nettverksplattformer. Clubhouse er den nyeste, vi har LinkedIn, Facebook - men er nettverk virkelig bare digitale plattformer? Sonja Bordewich prosjektleder Innovasjonsverket Gikk du glipp av innovasjonskaffe med minikurs om digital marketing? Vi hadde fredag 19. februar fin seanse - vi lærte alle noe nytt og nyttig - nå gjelder det å nyttiggjøre seg av kunnskapen. Vi var 19 deltakere - og flere timer burde vi hatt på oss. Du kan laste ned foredragene deres nederst på siden, eller se videoen fra idag! Tusen takk til Caroline og Håkon - veldig nyttig innhold i dagens innovasjonskaffe! Neste innovasjonskaffe blir den 26.februar kl.09-10. Da skal Øistein Lindmark fra Nyli AS holde innlegg og vise oss noen praktiske case og vi diskuterer mer om hvordan du kan ta i bruk digital markedsføring på egen hånd. Håper å se dere igjen da! Bli med du og! Vi i Innovasjonsverket har forsket litt på hvordan vi kan øke trykket for å få flere til å oppdage INNOVASJONSKAFFE - og fra null brukere til nå 166 som får invitasjon - og at et tyvetalls personer kommer - er veldig bra! Nå gleder vi oss over at vi også kan arrangere noen små mini workshop i vår enkle og uhøytidelige innovasjonskaffe! BLI MED DU OG! Lokalavisen har mange muligheter som kanskje ikke benyttes fullt ut av bedrifter i dag? I tillegg fikk vi et fint foredrag av Caroline Brynsett fra Amedia om hvordan lokalavisen kan være en fin plattform å kombinere med digital markedsføring. Lokalavisen har høy tillit hos sin befolkning, og troverdigheten løftes med at det blir skrevet saker om din bedrift - her kan du bidra både med å skrive pressemelding til avisen, lage mobilannonser på nettavisen eller kanskje avisen kan lage en artikkel som annonsørinnhold. Vi oppfordrer deg til å ta i bruk lokalavisen på en god måte. De er medierådgivere og Caroline vil gjerne bidra om du trenger hjelp. Nedenfor her kan du laste ned foredragene - og vil du heller se filmen "innovasjonskaffe med miniworkshop/ kurs i digital markedsføring"? Så kan du det! Vil du ha invitasjon til neste innovasjonskaffe? Ta kontakt med prosjektleder Innovasjonsverket, Sonja Bordewich . MØTELINK: INNOVASJONSKAFFE FREDAG 26.02.2021 kl.09-10 Innovasjonskaffe hver fredag kl.09-10.
FREDAG 19.februar starter vi kl.0830!!! OBS OBS Vi starter en halv time tidligere fordi Håkon skal holde en mini workshop om digital markedsføring med oss! Gjester: Håkon Raugland Caroline Brynsett fra Amedia Øistein Lindmark fra Nyli as Alle gjestene har forberedt seg til et innlegg i løpet av innovasjonskaffe-arrangementet - og du kan fint stille spørsmål til de underveis og når vi har workshop. Målet er at du får med deg noen tips til hvordan du kan få til digital marketing litt bedre enn du kanskje gjør idag;-) Vi har alle opplevd utfordringen. Hvordan nå ut til potensielle kunder - eller? Vi spør: Hva er mest utfordrende med digital markedsføring - tenk over det før du kommer! Så bygger vi mini workshop på digital markedsføring ut fra hva du syns er «trøblete»:-) Gjerne ta med deg et spørsmål eller to. Et lite intervju med Caroline Brynsett. Hva kan lokalavisene bidra med? Og - vet du om mulighetene i lokalavisene? Vi får besøk av Caroline Brynsett fra Amedia, herunder ser du Carolines svar på våre spørsmål:
Er du nysgjerring på å vite mer? Bli med på innovasjonskaffe fredag 19.2.2021 kl.0830-1000. MVH Prosjektleder Sonja Bordewich Innovasjonsverket Vi hadde besøk av Stine Nygaard i Klimapartnere Østfold. Det var et interessant foredrag hun hold i vår innovasjonskaffe. Hvis du fortsatt ikke har meldt din virksomhet inn i KLIMAPARTNERE! Vi oppfordrer dere til å melde dere inn - det må flere til for å se resultater! Bildene ovenfor er fra hennes foredrag i vår innovasjonskaffe! Takk for et fint foredrag, Stine - lykke til videre med arbeidet!
LINK TIL KLIMAPARTNERE FACEBOOKSIDE Mvh Sonja Bordewich Prosjektleder Innovasjonsverket Vi gleder oss over gode resultater i Helhetlig innovasjonsprogram! Nå er siste program snart igang! Der er mange fine innovasjonsteam og spennende prosjekter påmeldt allerede! Du har mulighet til å melde deg på frem til i morgen fredag 12.februar kl.1600! Meld deg på via å klikke på linken her: PÅMELDING Vi har laget et informasjonsskriv til deg:
Klikk på knappen ovenfor og registrer deg på forhånd til innovasjonskaffe-møtet. Etter registrering vil du få en bekreftelse på epost med informasjon med videre informasjon. VELKOMMEN!
Velkommen til innovasjonskaffe i morgen! Vi har invitert Stine Nygaard fra Oslo, som brenner for samarbeid på tvers og daglig leder i Klimapartnere Viken til innovasjonskaffe fredag 12.februar. Hva er klimapartnere? Det er et tverrfaglig samarbeid der både næringsliv, offentlig, akademia og NGOs jobber mot overordnet mål om å nå 1,5 graders målet, redusere egne utslipp og søke «grønn forretningsutvikling». Hvorfor klimapartnere? Jeg tror ikke vi har sjans til å nå de nødvendige klimamål uten samarbeid og partnerskap. Det er ganske enkelt ikke nok tid eller ressurser til å ikke samhandle. Vi må dele våre erfaringer, suksess, fiasko og resultater. Klimapartnere ble etablert for over 11 år siden og har i dag erfaring ,kunnskap, kontaktnett, system og verktøy. Vi er idag representert i alle ladets regioner med til sammen over 280 partnere og 120 grønne løsninger i løsningsbanken vår. Virksomheter i omstilling trenger gjerne noen å samarbeide med – både på toppledernivå, men også innen rapportering og daglig drift. De skal å vokse, utvikle seg og gå inn i nye faser, – grønt – klima – businessideer… Klimapartnere tilby et partnerskap der alle har kjent på dette – og ønsker å bidra. Hva er klimaregnskap? Et regnskap / en oversikt over virksomhetens fotavtrykk og miljøpåvirkning. – Klimapartnere rapporterer iht GHG-protokollen. Hvilken oppfordring ville du gitt meg dersom jeg jobber i en kommune? Sørg for å ha pulsen på næringslivet og samarbeid så tett som mulig. Det tjener ingen om vi ikke får til samarbeid på tvers fremover. De nødvendige klimaendringene kommer ikke hvis vi ikke trekker sammen. Har kommunen prosjekter innen klima? Kanskje dere trenger penger til satsningen? KLIMASATS er en ordning for kommuner og fylkeskommuner les mer... Hvilken oppfordring ville du gitt meg dersom jeg jobber i industrien / privat næringsliv? Søk samarbeid på tvers – også mot det offentlige, det tjener ingen om vi ikke får til samarbeid på tvers fremover. De nødvendige klimaendringene kommer ikke hvis vi ikke trekker sammen. Er du optimistisk og tror at vi kan nå klimamålet? Jeg velger å være optimist hva gjelder Parisavtalens 1,5 graders mål, menneskene har tidligere vist evne og vilje til omstilling. IMIDLERTID haster det – det begynner å nærme seg en teoretisk umulighet. Et av mine favoritt uttrykk er: You can´t win what you can´t measure! Klimamål er som alle andre store mål, de må det brytes ned til håndterlig og mer kortsiktige verdier slik at vi ikke mister motivasjonen og gjennomføringsevnen. Det må imidlertid ikke resultere i at vi slipper målet av syne eller oversikten på hvor vi er i «løypa». Hva som skal til for å nå neste mål… Kan vi begynne med Viken og Norge – jobbe frem en nasjonal standard på Klimaregnskapet?! Hvordan skal vi ellers vite om vi, er på «track» til å levere vårt bidrag inn mot 2030 målet? Takk for svar på spørsmål, Stine. Vi ser frem til å høre mer om Klimapartnere på innovasjonskaffe fredag 12.2.2021 kl.09-10. Prosjektleder Sonja Bordewich, Innovasjonsverket |