LinkedIn kan hjelpe deg med å utvide virksomheten eller karrieren din
LinkedIn er et verdifullt verktøy for karriere- og forretningspersoner som ønsker å utvide sitt profesjonelle nettverk, få tilgang på ressurser, og å bygge relasjoner med potensielle eller eksisterende kunder og partnere.
- Verdifull ressurs for karriere- og forretningsfolk
- Skap og utvid nettverket
- Bygg relasjoner med kunder og partnere
Slik bruker du LinkedIn
LinkedIn er en plattform på sosiale medier som er relativ lik andre plattformer, men innholdet er mer rettet mot yrkesliv. På samme måte som med andre sosiale medier, begynner man med å opprette en personlig LinkedIn-konto og -profil. Innholdet på LinkedIn er derimot ulikt det på andre sosiale mediekanaler. På LinkedIn legges for eksempel ikke privat innhold ut. Ettersom LinkedIn er rettet mot profesjonalitet og yrkesliv, legger brukerne av plattformen innhold som er relatert til karriere og næringsliv. Gjennom arbeidet med å bygge din profil, og å oppsøke nye kontakter og muligheter, er målet å fremstå profesjonell.
- Brukere av Linkedin oppretter sine personlige kontoer
- Innholdet ulikt fra andre plattformer – ikke privat innhold
- LinkedIn er rettet mot profesjonalitet
- Innholdet som legges ut er relatert til karriere og næringsliv
- Målet med å bruke plattformen er å fremstå profesjonell
Slik oppretter du en LinkedIn-profil
For å opprette en LinkedIn-profil går man først til nettsiden til LinkedIn. Deretter oppretter man sin egen LinkedIn-profil, som på andre vanlige sosiale medier kanaler. Dette gjøres helt gratis. Hvis ønskelig kan man oppgradere profilen sin til en av flere abonnement som man da betaler for: Premium Career, Business Plus, LinkedIn Learning, Sales navigator (tre nivåer) eller Recruiter Lite. Gratis abonnementet/profilen er tilstrekkelig for de fleste ansatte i små bedrifter og vil gi deg følgende muligheter:
- En profesjonell profil som gir innsikt i ferdigheter, opplevelser fra yrkeslivet og mer
- En begrenset innsikt i det å få vite hvem som har sett eller søkt opp profilen din
- Muligheten til å se 100 profiler per søk du gjør
Oppgradering av gratisabonnement øker hovedfunksjonene og gir deg:
- Få mer detaljert informasjon om hvem som har sett profilen din
- Muligheten til å gjøre flere antall søk
- Muligheten til å se flere profiler per antall søk
I tillegg kan oppgraderinger inkludere tilleggsfunksjoner som InMail-kreditter.
Slike kreditter lar deg blant annet sende meldinger til brukere som ikke allerede er koblet til deg, eller å bruke premium-filtre under søk, noe som gjør søking raskere og enklere.
Når du først er registrert kan du siden tilpasse profilen din videre, frem til at informasjonen på profilen din representerer din virksomhet eller karriere på en profesjonell måte. Og igjen, LinkedIn er ikke kanalen for privat innhold, som for eksempel familiebilder og festbilder
Blant elementer du kan legge til i profilen din inkluderer:
- En grunnleggende CV
- Profesjonell informasjon om deg selv
- Din kontaktinformasjon
- Lenker til relevante nettsteder og blogger
- Informasjon om dine tidligere arbeidsgivere
- Publiserte bøker eller andre prosjekter fra din karriere
LinkedIn er et verdifullt verktøy for karriere- og forretningspersoner som ønsker å utvide sitt profesjonelle nettverk, få tilgang på ressurser, og å bygge relasjoner med potensielle eller eksisterende kunder og partnere.
- Verdifull ressurs for karriere- og forretningsfolk
- Skap og utvid nettverket
- Bygg relasjoner med kunder og partnere
Slik bruker du LinkedIn
LinkedIn er en plattform på sosiale medier som er relativ lik andre plattformer, men innholdet er mer rettet mot yrkesliv. På samme måte som med andre sosiale medier, begynner man med å opprette en personlig LinkedIn-konto og -profil. Innholdet på LinkedIn er derimot ulikt det på andre sosiale mediekanaler. På LinkedIn legges for eksempel ikke privat innhold ut. Ettersom LinkedIn er rettet mot profesjonalitet og yrkesliv, legger brukerne av plattformen innhold som er relatert til karriere og næringsliv. Gjennom arbeidet med å bygge din profil, og å oppsøke nye kontakter og muligheter, er målet å fremstå profesjonell.
- Brukere av Linkedin oppretter sine personlige kontoer
- Innholdet ulikt fra andre plattformer – ikke privat innhold
- LinkedIn er rettet mot profesjonalitet
- Innholdet som legges ut er relatert til karriere og næringsliv
- Målet med å bruke plattformen er å fremstå profesjonell
Slik oppretter du en LinkedIn-profil
For å opprette en LinkedIn-profil går man først til nettsiden til LinkedIn. Deretter oppretter man sin egen LinkedIn-profil, som på andre vanlige sosiale medier kanaler. Dette gjøres helt gratis. Hvis ønskelig kan man oppgradere profilen sin til en av flere abonnement som man da betaler for: Premium Career, Business Plus, LinkedIn Learning, Sales navigator (tre nivåer) eller Recruiter Lite. Gratis abonnementet/profilen er tilstrekkelig for de fleste ansatte i små bedrifter og vil gi deg følgende muligheter:
- En profesjonell profil som gir innsikt i ferdigheter, opplevelser fra yrkeslivet og mer
- En begrenset innsikt i det å få vite hvem som har sett eller søkt opp profilen din
- Muligheten til å se 100 profiler per søk du gjør
Oppgradering av gratisabonnement øker hovedfunksjonene og gir deg:
- Få mer detaljert informasjon om hvem som har sett profilen din
- Muligheten til å gjøre flere antall søk
- Muligheten til å se flere profiler per antall søk
I tillegg kan oppgraderinger inkludere tilleggsfunksjoner som InMail-kreditter.
Slike kreditter lar deg blant annet sende meldinger til brukere som ikke allerede er koblet til deg, eller å bruke premium-filtre under søk, noe som gjør søking raskere og enklere.
Når du først er registrert kan du siden tilpasse profilen din videre, frem til at informasjonen på profilen din representerer din virksomhet eller karriere på en profesjonell måte. Og igjen, LinkedIn er ikke kanalen for privat innhold, som for eksempel familiebilder og festbilder
Blant elementer du kan legge til i profilen din inkluderer:
- En grunnleggende CV
- Profesjonell informasjon om deg selv
- Din kontaktinformasjon
- Lenker til relevante nettsteder og blogger
- Informasjon om dine tidligere arbeidsgivere
- Publiserte bøker eller andre prosjekter fra din karriere
LinkedIn-profilen din kan ses på som din digitale CV. Skriv den derfor deretter, og legg også ut et lett gjenkjennelig, profesjonelt bilde.
Når profilen er fullført, kan den publiseres. Her starter reisen med å lete etter nye forbindelser. Forbindelser er personer som du enten kjenner, eller ønsker å bli kjent med fra et yrkesmessig perspektiv. Ideen med denne funksjonen, er å gjøre det mulig for deg å opprette nye, direkte forbindelser, ved å legge til personer i din egen fagkrets. Forbindelsene dine kan også gi deg introduksjoner til andre fagpersoner du kanskje er interessert i å skape forbindelse med. Forbindelsene dine på LinkedIn kan også støtte deg på plattformen, gå god for dine ferdigheter og gi deg anbefalinger. |
Bruk LinkedIn til å bygge din bedrift
LinkedIn kan hjelpe deg med å starte og bygge bedriften din. Plattformen gir deg en mulighet til å kommunisere og samarbeide med andre fagpersoner som du er interessert i å dele forretnings- og bransjekunnskap med. LinkedIn er på denne måten et effektivt verktøy for å finne de som kan bidra til suksess for virksomheten din.
For å opprette en side for din bedrift, organisasjon, avdeling eller ditt prosjekt, trykker du på knappen som heter “Arbeid” øverst i høyre hjørne av LinkedIns hovedvindu, og siden på “Opprett bedriftsside” nederst på rullgardinen.
LinkedIn kan hjelpe deg med å starte og bygge bedriften din. Plattformen gir deg en mulighet til å kommunisere og samarbeide med andre fagpersoner som du er interessert i å dele forretnings- og bransjekunnskap med. LinkedIn er på denne måten et effektivt verktøy for å finne de som kan bidra til suksess for virksomheten din.
For å opprette en side for din bedrift, organisasjon, avdeling eller ditt prosjekt, trykker du på knappen som heter “Arbeid” øverst i høyre hjørne av LinkedIns hovedvindu, og siden på “Opprett bedriftsside” nederst på rullgardinen.
10 konkrete tips når du oppretter og utvikler din profil på LinkedIn
1. Gjør et kraftig førsteinntrykk
Bildet og overskriften er de to mest fremtredende detaljene på profilen din som oppfordrer noen til å klikke for å oppdage mer om deg eller ikke. For å gjøre dem så effektive som mulig:
-Bruk et passende bilde: Ideelt sett et bilde av ansiktet ditt som ser profesjonelt ut.
-Optimaliser overskriften din: Overskriften din skal skille deg ut fra profilene til jevnaldrende. Vær forsiktig så du ikke gjør den for lang eller setter alt viktig innhold på slutten av overskriften; noen skjermvisninger kutter overskriften ned til tre eller fire ord, så ikke risiker å miste muligheten til en engasjerende overskrift, ved å bruke setninger som "Jeg fokuserer for øyeblikket på ..."
-Benytt deg av bakgrunnsbilde-funksjonen.
En annen flott måte å skille seg ut er å laste opp et bakgrunnsbilde, da bare en liten prosentandel av brukerne har dem.
2. Unngå overbrukte ord
Å bruke sammendraget ditt for å fortelle folk at du er 'lidenskapelig, kreativ og fokusert' sier veldig lite. I stedet for å bruke disse vanlige ordene, vær spesifikk. Fortell leseren om dine prestasjoner, nøkkelferdigheter, kvalifikasjoner og erfaring i ditt eget muntlige (men fortsatt profesjonelle) språk, og bruk fakta eller tall der det er mulig.
3. Øk profilens synlighet
I forhold til å bygge nettverk og skape muligheter for karrieren din eller prosjektet du er del av, tenk på hvilke ord folk i feltet ditt sannsynligvis vil søke etter, og inkluder disse ordene i overskriften og sammendragene. Sørg også for at du har noe skrevet i feltet 'Nåværende posisjon'.
4. Vær proaktiv
Du har opprettet LinkedIn-profilen din - hva nå? I stedet for å sitte og vente på å bli funnet, begynn å jobbe med å bli lagt merke til. Å bli med relevante grupper og komme med kommentarer på innlegg er et flott sted å starte. Oppdater din egen LinkedIn-status regelmessig med profesjonelle evalueringer og kommentarer. Du kan utvikle dette videre ved å skrive lengre innlegg når du har tid til det. Du kan kommentere en bransjerelatert artikkel du nylig har lest eller legge ut om et seminar du har vært på. Sørg for at du har en god gruppe forbindelser - ideelt sett over 40 - og ikke legg til mange mennesker du ikke kjenner.
5. Hold alt oppdatert
Sett en månedlig påminnelse for å sjekke tilbake på profilen din, for å se om det er noe du kan legge til. Å holde siden oppdatert betyr at alltid gjenspeiler hvor du er i din karriere eller prosjekt.
Oppsummering
LinkedIn lar deg:
1. Gjør et kraftig førsteinntrykk
Bildet og overskriften er de to mest fremtredende detaljene på profilen din som oppfordrer noen til å klikke for å oppdage mer om deg eller ikke. For å gjøre dem så effektive som mulig:
-Bruk et passende bilde: Ideelt sett et bilde av ansiktet ditt som ser profesjonelt ut.
-Optimaliser overskriften din: Overskriften din skal skille deg ut fra profilene til jevnaldrende. Vær forsiktig så du ikke gjør den for lang eller setter alt viktig innhold på slutten av overskriften; noen skjermvisninger kutter overskriften ned til tre eller fire ord, så ikke risiker å miste muligheten til en engasjerende overskrift, ved å bruke setninger som "Jeg fokuserer for øyeblikket på ..."
-Benytt deg av bakgrunnsbilde-funksjonen.
En annen flott måte å skille seg ut er å laste opp et bakgrunnsbilde, da bare en liten prosentandel av brukerne har dem.
2. Unngå overbrukte ord
Å bruke sammendraget ditt for å fortelle folk at du er 'lidenskapelig, kreativ og fokusert' sier veldig lite. I stedet for å bruke disse vanlige ordene, vær spesifikk. Fortell leseren om dine prestasjoner, nøkkelferdigheter, kvalifikasjoner og erfaring i ditt eget muntlige (men fortsatt profesjonelle) språk, og bruk fakta eller tall der det er mulig.
3. Øk profilens synlighet
I forhold til å bygge nettverk og skape muligheter for karrieren din eller prosjektet du er del av, tenk på hvilke ord folk i feltet ditt sannsynligvis vil søke etter, og inkluder disse ordene i overskriften og sammendragene. Sørg også for at du har noe skrevet i feltet 'Nåværende posisjon'.
4. Vær proaktiv
Du har opprettet LinkedIn-profilen din - hva nå? I stedet for å sitte og vente på å bli funnet, begynn å jobbe med å bli lagt merke til. Å bli med relevante grupper og komme med kommentarer på innlegg er et flott sted å starte. Oppdater din egen LinkedIn-status regelmessig med profesjonelle evalueringer og kommentarer. Du kan utvikle dette videre ved å skrive lengre innlegg når du har tid til det. Du kan kommentere en bransjerelatert artikkel du nylig har lest eller legge ut om et seminar du har vært på. Sørg for at du har en god gruppe forbindelser - ideelt sett over 40 - og ikke legg til mange mennesker du ikke kjenner.
5. Hold alt oppdatert
Sett en månedlig påminnelse for å sjekke tilbake på profilen din, for å se om det er noe du kan legge til. Å holde siden oppdatert betyr at alltid gjenspeiler hvor du er i din karriere eller prosjekt.
Oppsummering
LinkedIn lar deg:
- Ha en online CV og et visittkort hvor potensielle kunder, kunder og joint venture-partnere kan lære om deg, og få kontakt med deg.
- Motta anbefalinger på nettet utfra dine profesjonelle evner og egenskaper.
- Bli introdusert til potensielle kunder, kunder og kolleger.
- Søke etter tilgjengelige stillingsutlysninger publisert på LinkedIn av andre medlemmer av plattformen. Du kan riktignok søke mange steder på nettet etter jobber. Fordelen med en slik funksjon er at mange stillingsutlysninger er eksklusive for LinkedIn: De blir ikke annonsert andre steder. Tilgang til disse utlysningene krever ofte at du har en eller flere LinkedIn-anbefalinger. Ettersom søk på stillingsutlysninger tar utgangspunkt i ditt LinkedIn-nettverk, er det derfor stor sjanse for at en av forbindelsene dine allerede jobber der stillingen har blitt utlyst, eller kanskje kjenner noen som gjør det, noe som øker sjansene dine for et intervju.
- Bli med i forskjellige grupper som samsvarer med interessene dine, og å delta i profesjonelle diskusjoner. Å opprette en gruppe sammen med en annen LinkedIn-bruker, er også en indirekte måte du kan invitere inn andre brukere til nettverket ditt på. Hver gruppediskusjon inneholder også sine egne stillingsannonser. Videre er gruppene et sted hvor du kan dele kompetansen din, og bygge den tilliten som er nødvendig for å skape nye kunder og kontakter.