Hva er rollen til en digital markedsfører?
Digitale markedsførere har ansvaret for å drive merkevarebevissthet og finne nye kunder gjennom ulike digitale kanaler. Disse kanalene inkluderer sosiale medier, selskapet sin egne nettside, e-post markedsføring og selskapets blogg.
Fungerer digital markedsføring for alle virksomheter?
Digital markedsføring vil fungere for enhver bedrift i enhver bransje. Uavhengig av hva selskapet ditt selger, innebærer digital markedsføring fortsatt å bygge relasjoner med dine kunder. Selv om digital markedsføring vil ha en effekt for alle bedrifter i dagens digitale tidsalder, betyr ikke at at alle bedrifter skal implementere en digital markedsføringsstrategi på samme måte. Du må forme en egen markedsføringsstrategi som passer din bedrift og dine kunder. Digital markedsføring vil variere stort dersom du driver B2B eller B2C:
B2B Digital markedsføring
Hvis bedriften din er business-to-business (B2B), burde sannsynligvis din digitale markedsføringsinnsats være sentrert rundt å sanke e-poster med det endelige målet at disse e-postene skal bli kontaktet av en av dine selgere. Av den grunn vil det være viktig for din markedsføringsstrategi å tiltrekke og konvertere kunde “leads” av høyeste kvalitet gjennom nettsiden ditt og støttende digitale kanaler
Utover nettsiden ditt, vil du sannsynligvis velge å fokusere innsatsen på forretningsfokuserte kanaler som LinkedIn der demografien din bruker tiden sin på nettet.
B2C Digital markedsføring
Hvis bedriften din er business-to-consumer (B2C), er det sannsynlig at målet ditt med din digitale markedsføring å tiltrekke folk til nettstedet ditt og få dem til å bli kunder uten å måtte snakke med en salgsperson.
Derfor er det nok mindre sannsynlig at du fokuserer på 'potensielle kunder' i sin tradisjonelle forstand, og mer sannsynlig å fokusere på å optimalisere kundereisen, altså fra det øyeblikket noen lander på nettstedet ditt til det øyeblikket de faktisk kjøper noe.
For B2C-selskaper kan kanaler som Instagram ofte være mer verdifulle enn forretningsfokuserte plattformer LinkedIn.
Før du velger din digitale markedsføringsstrategi er det derimot viktig å:
1. Identifisere målgruppen din
2. Sette noen mål for kommunikasjonen din
3. Forstå hver plattform
4. Utnytte seg av digitale verktøy
Les videre for en innføring av punktene over (du finner også innholdet som PDF under så du kan laste det ned og printe det ut).
Hvor går denne kunden for å hente informasjon?
Hva er noe problemer de kan ha fra dag til dag?
Hvorfor er din ideelle kunde på sosiale media?
Hva kobler dine ideelle kunder sammen? Er det et sted, jobb, en bransje eller et tema? Det kan være en blanding disse og ikke bare en ting.
Svaret på disse spørsmålene vil variere avhengig av hva slags selskap du har. Som regel er grunnene til at en kunde velger å kjøpe et produkt eller en tjeneste mer kompleks enn det som vises på overflaten. Tenk over hva de motiveres av. Når du forstår hvem de er og hva de ønsker, blir det lettere å forme et budskap som resonerer med dem i sosiale medier. Når du etablerer og forstår det spesifikke, målrettede problemet eller behovet din målgruppe har, vil du kunne jobbe for å løse dette og forhåpentligvis bedre enn konkurransen.
Ved å bruke tid til å bli kjent med din målgruppe vil du kunne utvikle sosiale mediekampanjer og innhold som treffer deres behov og som vil øke sannsynligheten for at nettopp disse vil engasjere seg.
1. Promotering
2. Økt følger base
Innlegg som fokuserer på å øke din følger base har som mål å få flere i din målgruppe til å bli kjent med deg og følge deg, mens promoteringsinnlegg opprettes med et tydelig definert mål i tankene. Dette kan for eksempel være salg, registrering, en nedlasting eller lignende. De mest effektive sosiale medier strategier bruker en kombinasjon av begge kategoriene.
Brorparten av innleggene du deler burde ha et fokus på å øke din følger base, fremfor å drive med direkte salg. Når du planlegger din sosiale mediekalender (se vedlegg for mal) og bestemmer hvor ofte bør du dele innhold som har fokus på å øke din følger base sammenlignet med salgsfremmende innhold, anbefales det å bruke en 80/20 regel. 80% av innleggene skal fokusere på å bygge følger masse og 20% kan være salgsfremmende innlegg.
Selv om denne fordelingen kan virke streng så må du huske på at de sosiale mediene er for å bygge relasjoner til publikum og andre merker og ikke for å drive med direkte salg. Hvis du ikke gjør en innsats først for å bygge opp et forhold til målgruppen din, vil det være vanskelig å selge til dem. Prøv å unngå å tenke på målgruppen din som kunder du skal tjene penger på, men tenk på dem som enkeltpersoner du vil bygge et forhold til og forstå. Det er på denne måten du vil få mest ut av forholdet og dermed oppnå mest.
Når målgruppen din anser merkevaren din som en ekspert innen ditt felt, er det bare naturlig at de ser til deg for å løse sine problemer, eller med andre ord, kjøpe ditt produkt eller din tjeneste. Når du pleier målgruppen din, forteller dem hvem du er, hva du står for og hvordan produktet ditt kommer dem til gode, uten å be dem om å kjøpe hva som helst.
Digitale markedsførere har ansvaret for å drive merkevarebevissthet og finne nye kunder gjennom ulike digitale kanaler. Disse kanalene inkluderer sosiale medier, selskapet sin egne nettside, e-post markedsføring og selskapets blogg.
Fungerer digital markedsføring for alle virksomheter?
Digital markedsføring vil fungere for enhver bedrift i enhver bransje. Uavhengig av hva selskapet ditt selger, innebærer digital markedsføring fortsatt å bygge relasjoner med dine kunder. Selv om digital markedsføring vil ha en effekt for alle bedrifter i dagens digitale tidsalder, betyr ikke at at alle bedrifter skal implementere en digital markedsføringsstrategi på samme måte. Du må forme en egen markedsføringsstrategi som passer din bedrift og dine kunder. Digital markedsføring vil variere stort dersom du driver B2B eller B2C:
B2B Digital markedsføring
Hvis bedriften din er business-to-business (B2B), burde sannsynligvis din digitale markedsføringsinnsats være sentrert rundt å sanke e-poster med det endelige målet at disse e-postene skal bli kontaktet av en av dine selgere. Av den grunn vil det være viktig for din markedsføringsstrategi å tiltrekke og konvertere kunde “leads” av høyeste kvalitet gjennom nettsiden ditt og støttende digitale kanaler
Utover nettsiden ditt, vil du sannsynligvis velge å fokusere innsatsen på forretningsfokuserte kanaler som LinkedIn der demografien din bruker tiden sin på nettet.
B2C Digital markedsføring
Hvis bedriften din er business-to-consumer (B2C), er det sannsynlig at målet ditt med din digitale markedsføring å tiltrekke folk til nettstedet ditt og få dem til å bli kunder uten å måtte snakke med en salgsperson.
Derfor er det nok mindre sannsynlig at du fokuserer på 'potensielle kunder' i sin tradisjonelle forstand, og mer sannsynlig å fokusere på å optimalisere kundereisen, altså fra det øyeblikket noen lander på nettstedet ditt til det øyeblikket de faktisk kjøper noe.
For B2C-selskaper kan kanaler som Instagram ofte være mer verdifulle enn forretningsfokuserte plattformer LinkedIn.
Før du velger din digitale markedsføringsstrategi er det derimot viktig å:
1. Identifisere målgruppen din
2. Sette noen mål for kommunikasjonen din
3. Forstå hver plattform
4. Utnytte seg av digitale verktøy
Les videre for en innføring av punktene over (du finner også innholdet som PDF under så du kan laste det ned og printe det ut).
- Identifiser målgruppen
Det første trinnet når du skal legge ut på sosiale medier, er å vite hvem du skriver for. Med en gang du har identifiser publikumet ditt kan du effektivt skreddersy innleggene du deler på sosiale medier, din «tone of voice» og hvor du ser etter nye målgrupper. For å finne ut av hvem målgruppen din kan du spørre deg selv dette:
Hvor går denne kunden for å hente informasjon?
Hva er noe problemer de kan ha fra dag til dag?
Hvorfor er din ideelle kunde på sosiale media?
Hva kobler dine ideelle kunder sammen? Er det et sted, jobb, en bransje eller et tema? Det kan være en blanding disse og ikke bare en ting.
Svaret på disse spørsmålene vil variere avhengig av hva slags selskap du har. Som regel er grunnene til at en kunde velger å kjøpe et produkt eller en tjeneste mer kompleks enn det som vises på overflaten. Tenk over hva de motiveres av. Når du forstår hvem de er og hva de ønsker, blir det lettere å forme et budskap som resonerer med dem i sosiale medier. Når du etablerer og forstår det spesifikke, målrettede problemet eller behovet din målgruppe har, vil du kunne jobbe for å løse dette og forhåpentligvis bedre enn konkurransen.
Ved å bruke tid til å bli kjent med din målgruppe vil du kunne utvikle sosiale mediekampanjer og innhold som treffer deres behov og som vil øke sannsynligheten for at nettopp disse vil engasjere seg.
- Sett deg mål med markedsføringen din
Når du har kartlagt målgruppen din, bør du vurdere hva du får ut av innholdet du oppretter på dine sosiale medier.
1. Promotering
2. Økt følger base
Innlegg som fokuserer på å øke din følger base har som mål å få flere i din målgruppe til å bli kjent med deg og følge deg, mens promoteringsinnlegg opprettes med et tydelig definert mål i tankene. Dette kan for eksempel være salg, registrering, en nedlasting eller lignende. De mest effektive sosiale medier strategier bruker en kombinasjon av begge kategoriene.
Brorparten av innleggene du deler burde ha et fokus på å øke din følger base, fremfor å drive med direkte salg. Når du planlegger din sosiale mediekalender (se vedlegg for mal) og bestemmer hvor ofte bør du dele innhold som har fokus på å øke din følger base sammenlignet med salgsfremmende innhold, anbefales det å bruke en 80/20 regel. 80% av innleggene skal fokusere på å bygge følger masse og 20% kan være salgsfremmende innlegg.
Selv om denne fordelingen kan virke streng så må du huske på at de sosiale mediene er for å bygge relasjoner til publikum og andre merker og ikke for å drive med direkte salg. Hvis du ikke gjør en innsats først for å bygge opp et forhold til målgruppen din, vil det være vanskelig å selge til dem. Prøv å unngå å tenke på målgruppen din som kunder du skal tjene penger på, men tenk på dem som enkeltpersoner du vil bygge et forhold til og forstå. Det er på denne måten du vil få mest ut av forholdet og dermed oppnå mest.
Når målgruppen din anser merkevaren din som en ekspert innen ditt felt, er det bare naturlig at de ser til deg for å løse sine problemer, eller med andre ord, kjøpe ditt produkt eller din tjeneste. Når du pleier målgruppen din, forteller dem hvem du er, hva du står for og hvordan produktet ditt kommer dem til gode, uten å be dem om å kjøpe hva som helst.
3. Forstå hver plattform
Nå som du har funnet ut av målgruppen din og kartlagt målene dine, er det på tide å bestemme deg for hvilke plattformer som er best for ditt budskap. Uansett hvilken plattform du velger burde hvert innlegg du publiserer inneholde en kombinasjon av fire elementer: - Tekst - Hashtagg - En lenke - Et bilde. Det er lurt å bruke hashtags fordi dette kategoriserer posten for publikum, lenker dirigerer dem til å finne ut mer, og bildet fanger oppmerksomheten deres. Se eksemplet fra Innovasjonsverket hvor de bruker alle fire disse elementene i ett innlegg. Hver sosiale media plattform, har hvert sitt formål for målgruppen, med forskjellige begrensninger for tegn, bilder og stil. Under finner du litt tips og triks for Facebook, Linkedin og epost markedsføring |
Facebook - Dos and dont´s på Facebook for bedrifter
1. DO: Bruk et gjenkjennelig profilbilde
Å være gjenkjennelig på Facebook er viktig for å bli funnet og likt. Siden profilbildet ditt er øverst på siden din og brukes som miniatyrbilde for alle innleggene dine, må du sørge for at det er noe som følgerbasen din faktisk vil knytte til deg og kjenne igjen. Vanligvis er det enkleste og beste å bare bruke firmalogoen din.
2. DONT: La profilen din sin "About" -seksjon være tom
En forhåndsvisning av delen "om" vises under profilbildet, og dette er også et av de første stedene folk vil se når de skanner siden din. Forsikre deg om at denne seksjonen viser relevant og oppdatert informasjon om selskapet ditt - hva du selger, nettstedet ditt, hvilke tider du er åpen osv.
3. DO: Koordiner forsidefoto, festet innlegg og profil-CTA (les mer om hva en CTA er her)
for å markedsføre kampanjer/innhold du ønsker å gjøre ekstra synlig
Disse tre tingene er de mest synlige delene av siden din.
Så hvis du for eksempel ønsker å fremme en ebok, kan du lage et forsidebilde med et bilde av eboken din, publisere et innlegg på siden din som inneholder en lenke til siden hvor man kan kjøpe boken din, og sørge for at profilen CTA har en lenke til denne siden også.
4. DONT: Legg ut for ofte
I følge ulike studier kommer det frem av selskaper med færre enn 10.000 Facebook-følgere får hele 60% færre interaksjoner per innlegg dersom de legger ut mer enn 60+ poster per måned. Så ikke over publiser, men bruk i stedet mer tid på å lage Facebook-innlegg av høyere kvalitet.
5. DO: Bruk sporingsadresser og Facebook-innsikt for å analysere hvordan innleggene dine og Facebook profilen din gjør det.
Du kan ikke forbedre Facebook-siden din hvis du ikke vet hvordan innleggene dine presterer i utgangspunktet. Bruk sporingsadresser med UTM-koder (les mer om hva en UTM-kode er og hvordan du bruker det her) for å identifisere hvilke innlegg som driver trafikk og konverteringer til nettstedet ditt. Og for sidespesifikke data som engasjementsgraden per innlegg, kan du gå til Facebook innsikt under oversikt. Dette kan derimot være noe avansert å få til på egenhånd.Når du har fått innsikt fra disse analysene, kan du skreddersy innholdsstrategien din for å legge ut mer av det som fungerer - og mindre av det som ikke gjør det.
6. DONT: Glem multimedia innlegg
Du har sikkert hørt det før, men du vil høre det igjen: visuelt innhold er avgjørende for å lykkes på sosiale medier. Forskning har vist at hvis du bruker visuelt innhold som bilder eller videoer i Facebook innlegg kan du generere 65% mer engasjement etter bare en måned.
7. DO: Publiser innlegg på strategiske tider på dagen
Selvom det vil variere fra side til side og publikum til publikum, så har det blitt gitt ut en del data som viser at innlegg som publisert mellom kl. 13.00 og 16.00 har som regel flere klikk og flere delinger. Bruk dette som et utgangspunkt for å finne ut hvilken tid på døgnet som fungerer best for deg.
9. DONT: Vær treg med å svare
Visste du at 42% av de som klager på en bedrift på sosiale medie siden deres forventer 60 minutters svartid? Uansett om noen legger ut negative eller positive kommentarer, ignorerer du de vil du bare skape mulig sinne eller skuffelse. Så bruk noen minutter på å overvåke Facebook-siden din og svare på eventuelle problemer/kommentarer som dukker opp.
10. DO: Prøv å bruke betalt budsjett for å forsterke vellykkede organiske innlegg
Få bedre avkastning på annonsene dine ved å markedsføre innhold som du allerede vet fungerer. Å legge budsjett bak organisk innhold som gir gode resultater, kan utvide rekkevidden og tiltrekke flere potensielle kunder til siden din.
Linkedin - Does and dont´s på Linkedin
1. DO: Gi en detaljert beskrivelse
Når folk har kommet på LinkedIn-siden din, har du begrenset tid til å overbevise dem om at bedriften din er verdt deres tid. Gjør det så enkelt som mulig for leserne å forstå hva virksomheten din handler om ved å inkludere en kort og konsis firmaoppsummering på toppen av siden. I dette sammendraget, formuler nøyaktig hva selskapet ditt gjør, og inkluder eventuelle betydelige resultater.
2. DONT: Vær negativ i grupper
Hver gang du legger ut innhold eller deltar i grupper, representerer du virksomheten din. En rask måte å skade bedriftens omdømme er ved å være avvisende, kritisk eller på annen måte negativ når du deltar i gruppediskusjoner. For å opprettholde et sunt varemerke, hold ting positive på nettet.
3. DO: Bruk enkelt språk
Selv Om LinkedIn-brukere ofte har høy utdannelse, betyr det ikke at akkurat den målgruppen du ønsker å nå er det. Gjør profilen din tilgjengelig for et bredt publikum ved å unngå bransjespesifikk sjargong eller overkomplisert språk; bruk terminologi som lett kan forstås av alle.
4. DONT: Send spammy-meldinger
Når folk godtar deg som deres forbindelse på LinkedIn, gjør de ikke det i håp om at de blir bombardert med salgspitcher. Meldinger til dine relasjoner på Linkedin skal være personlige, ikke generiske salgsforsøk.
5. DO: Slå av varsler når du oppdaterer profilen din
Hvis kontaktene dine får en e-postvarsling hver gang du legger ut nyinformasjon i profilen din, vil de bli irriterte. Unngå dette ved å deaktivere varsler når du oppdaterer profilen din.
6. DONT: Driv med åpenlyst egenreklame
LinkedIn-brukere har en lav toleranse for åpenlyst egenreklame. Når du bidrar til gruppediskusjoner eller deler innhold, må du sørge for å gi verdi til leserne.
7. DO: Publiser selv eller link til gode videoer
Bruk kraften fra multimedia til å engasjere kunder og lære dem mer om din bransje, firma og tjenester eller produkter. Du kan enten publisere eget innhold, men du kommer også langt ved å dele andres innhold.
8. DONT: La profilen din bli stillestående
Hvis du skal ha en LinkedIn profil, burde du ha en tilstedeværelse på LinkedIn. Selv korte innlegg en eller to ganger i uken kan hjelpe deg med å etablere selskapet som en aktiv stemme i din bransje.
9. DO: Velg grupper med omhu og oppretthold en aktiv tilstedeværelse
Unngå fristelsen til å være med i hver gruppe under solen; merkevaren din vil se desperat ut, og du vil ha problemer med å prioritere din tid og oppmerksomhet. I stedet bør du bare delta i grupper som er relevante for virksomheten din, og opprettholde en aktiv tilstedeværelse i disse gruppene. Evaluer innsatsen din regelmessig for å se om de gir avkastning; hvis ikke, kan det være på tide å forlate gruppen.
10. DONT: Behandle LinkedIn som Facebook eller Twitter
LinkedIn er en unik sosial plattform som helt fokuserer på profesjonell utvikling og nettverksbygging. Dermed bør det ikke behandles som en utvidelse av bedriftens profil på andre sosiale plattformer. Fokuser i stedet på deling av bransjerelatert innhold og sporadisk selskap oppdatering.
11. DO: Relasjonsbygging
LinkedIn er en nettverksside, som betyr at det hele handler om relasjonsbygging. En god måte å skape relasjoner på kan være å regelmessig ta kontakt med dine mest verdifulle relasjoner ved å dele relevant innhold eller gratulere dem med nye prestasjoner.
4. Bruk gode digitale verktøy for effektiv markedsføring
Det er enklere å lage innlegg til sosiale medier når du har verktøy som forenkler prosessen for deg. Her har jeg trukket sammen noen nyttige verktøy som kan hjelpe deg på veien.
Mozs Fresh Web Explorer – Analyserer hvordan din merkevare blir nevnt på nettet, dine konkurrenter og eventuelle nøkkelord. Fin å bruke for å sjekke ut eventuelle nøkkelord før du publiserer innlegg.
Rebrandly – Omgjør hvilken som helst link til en mer personlig og kort link. Fin dersom du skal dele linker i sosiale medier
Ritekit - Identifiser og velger gode hashtags som fungerer godt i sosiale medier basert på tema du vil kommuniser
Buzzbundle BuzzBundle gir deg samlet oversikt over dine sosiale medier. Her kan du enkelt publisere, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier.
Google Keyword Tool – ved å bruke Googles søkeordverktøy vil du finne de riktige (og populære) nøkkelordene som du kan bruke i din overskrift og i selve artikkelen.
Canva - Gjør design super enkelt og tilrettelegger for sosiale medier størrelser med egne maler.
MailChimp – en av de enkleste plattformene for e-postmarkedsføring. MailChimp kan brukes for å markedsføre innholdet ditt til dine nyhetsabonnenter.
Unsplash - Gratis videoer og bilder av høy kvalitet som kan lastes ned og brukes til ethvert prosjekt eller innlegg i sosiale medier.
1. DO: Bruk et gjenkjennelig profilbilde
Å være gjenkjennelig på Facebook er viktig for å bli funnet og likt. Siden profilbildet ditt er øverst på siden din og brukes som miniatyrbilde for alle innleggene dine, må du sørge for at det er noe som følgerbasen din faktisk vil knytte til deg og kjenne igjen. Vanligvis er det enkleste og beste å bare bruke firmalogoen din.
2. DONT: La profilen din sin "About" -seksjon være tom
En forhåndsvisning av delen "om" vises under profilbildet, og dette er også et av de første stedene folk vil se når de skanner siden din. Forsikre deg om at denne seksjonen viser relevant og oppdatert informasjon om selskapet ditt - hva du selger, nettstedet ditt, hvilke tider du er åpen osv.
3. DO: Koordiner forsidefoto, festet innlegg og profil-CTA (les mer om hva en CTA er her)
for å markedsføre kampanjer/innhold du ønsker å gjøre ekstra synlig
Disse tre tingene er de mest synlige delene av siden din.
Så hvis du for eksempel ønsker å fremme en ebok, kan du lage et forsidebilde med et bilde av eboken din, publisere et innlegg på siden din som inneholder en lenke til siden hvor man kan kjøpe boken din, og sørge for at profilen CTA har en lenke til denne siden også.
4. DONT: Legg ut for ofte
I følge ulike studier kommer det frem av selskaper med færre enn 10.000 Facebook-følgere får hele 60% færre interaksjoner per innlegg dersom de legger ut mer enn 60+ poster per måned. Så ikke over publiser, men bruk i stedet mer tid på å lage Facebook-innlegg av høyere kvalitet.
5. DO: Bruk sporingsadresser og Facebook-innsikt for å analysere hvordan innleggene dine og Facebook profilen din gjør det.
Du kan ikke forbedre Facebook-siden din hvis du ikke vet hvordan innleggene dine presterer i utgangspunktet. Bruk sporingsadresser med UTM-koder (les mer om hva en UTM-kode er og hvordan du bruker det her) for å identifisere hvilke innlegg som driver trafikk og konverteringer til nettstedet ditt. Og for sidespesifikke data som engasjementsgraden per innlegg, kan du gå til Facebook innsikt under oversikt. Dette kan derimot være noe avansert å få til på egenhånd.Når du har fått innsikt fra disse analysene, kan du skreddersy innholdsstrategien din for å legge ut mer av det som fungerer - og mindre av det som ikke gjør det.
6. DONT: Glem multimedia innlegg
Du har sikkert hørt det før, men du vil høre det igjen: visuelt innhold er avgjørende for å lykkes på sosiale medier. Forskning har vist at hvis du bruker visuelt innhold som bilder eller videoer i Facebook innlegg kan du generere 65% mer engasjement etter bare en måned.
7. DO: Publiser innlegg på strategiske tider på dagen
Selvom det vil variere fra side til side og publikum til publikum, så har det blitt gitt ut en del data som viser at innlegg som publisert mellom kl. 13.00 og 16.00 har som regel flere klikk og flere delinger. Bruk dette som et utgangspunkt for å finne ut hvilken tid på døgnet som fungerer best for deg.
9. DONT: Vær treg med å svare
Visste du at 42% av de som klager på en bedrift på sosiale medie siden deres forventer 60 minutters svartid? Uansett om noen legger ut negative eller positive kommentarer, ignorerer du de vil du bare skape mulig sinne eller skuffelse. Så bruk noen minutter på å overvåke Facebook-siden din og svare på eventuelle problemer/kommentarer som dukker opp.
10. DO: Prøv å bruke betalt budsjett for å forsterke vellykkede organiske innlegg
Få bedre avkastning på annonsene dine ved å markedsføre innhold som du allerede vet fungerer. Å legge budsjett bak organisk innhold som gir gode resultater, kan utvide rekkevidden og tiltrekke flere potensielle kunder til siden din.
Linkedin - Does and dont´s på Linkedin
1. DO: Gi en detaljert beskrivelse
Når folk har kommet på LinkedIn-siden din, har du begrenset tid til å overbevise dem om at bedriften din er verdt deres tid. Gjør det så enkelt som mulig for leserne å forstå hva virksomheten din handler om ved å inkludere en kort og konsis firmaoppsummering på toppen av siden. I dette sammendraget, formuler nøyaktig hva selskapet ditt gjør, og inkluder eventuelle betydelige resultater.
2. DONT: Vær negativ i grupper
Hver gang du legger ut innhold eller deltar i grupper, representerer du virksomheten din. En rask måte å skade bedriftens omdømme er ved å være avvisende, kritisk eller på annen måte negativ når du deltar i gruppediskusjoner. For å opprettholde et sunt varemerke, hold ting positive på nettet.
3. DO: Bruk enkelt språk
Selv Om LinkedIn-brukere ofte har høy utdannelse, betyr det ikke at akkurat den målgruppen du ønsker å nå er det. Gjør profilen din tilgjengelig for et bredt publikum ved å unngå bransjespesifikk sjargong eller overkomplisert språk; bruk terminologi som lett kan forstås av alle.
4. DONT: Send spammy-meldinger
Når folk godtar deg som deres forbindelse på LinkedIn, gjør de ikke det i håp om at de blir bombardert med salgspitcher. Meldinger til dine relasjoner på Linkedin skal være personlige, ikke generiske salgsforsøk.
5. DO: Slå av varsler når du oppdaterer profilen din
Hvis kontaktene dine får en e-postvarsling hver gang du legger ut nyinformasjon i profilen din, vil de bli irriterte. Unngå dette ved å deaktivere varsler når du oppdaterer profilen din.
6. DONT: Driv med åpenlyst egenreklame
LinkedIn-brukere har en lav toleranse for åpenlyst egenreklame. Når du bidrar til gruppediskusjoner eller deler innhold, må du sørge for å gi verdi til leserne.
7. DO: Publiser selv eller link til gode videoer
Bruk kraften fra multimedia til å engasjere kunder og lære dem mer om din bransje, firma og tjenester eller produkter. Du kan enten publisere eget innhold, men du kommer også langt ved å dele andres innhold.
8. DONT: La profilen din bli stillestående
Hvis du skal ha en LinkedIn profil, burde du ha en tilstedeværelse på LinkedIn. Selv korte innlegg en eller to ganger i uken kan hjelpe deg med å etablere selskapet som en aktiv stemme i din bransje.
9. DO: Velg grupper med omhu og oppretthold en aktiv tilstedeværelse
Unngå fristelsen til å være med i hver gruppe under solen; merkevaren din vil se desperat ut, og du vil ha problemer med å prioritere din tid og oppmerksomhet. I stedet bør du bare delta i grupper som er relevante for virksomheten din, og opprettholde en aktiv tilstedeværelse i disse gruppene. Evaluer innsatsen din regelmessig for å se om de gir avkastning; hvis ikke, kan det være på tide å forlate gruppen.
10. DONT: Behandle LinkedIn som Facebook eller Twitter
LinkedIn er en unik sosial plattform som helt fokuserer på profesjonell utvikling og nettverksbygging. Dermed bør det ikke behandles som en utvidelse av bedriftens profil på andre sosiale plattformer. Fokuser i stedet på deling av bransjerelatert innhold og sporadisk selskap oppdatering.
11. DO: Relasjonsbygging
LinkedIn er en nettverksside, som betyr at det hele handler om relasjonsbygging. En god måte å skape relasjoner på kan være å regelmessig ta kontakt med dine mest verdifulle relasjoner ved å dele relevant innhold eller gratulere dem med nye prestasjoner.
4. Bruk gode digitale verktøy for effektiv markedsføring
Det er enklere å lage innlegg til sosiale medier når du har verktøy som forenkler prosessen for deg. Her har jeg trukket sammen noen nyttige verktøy som kan hjelpe deg på veien.
Mozs Fresh Web Explorer – Analyserer hvordan din merkevare blir nevnt på nettet, dine konkurrenter og eventuelle nøkkelord. Fin å bruke for å sjekke ut eventuelle nøkkelord før du publiserer innlegg.
Rebrandly – Omgjør hvilken som helst link til en mer personlig og kort link. Fin dersom du skal dele linker i sosiale medier
Ritekit - Identifiser og velger gode hashtags som fungerer godt i sosiale medier basert på tema du vil kommuniser
Buzzbundle BuzzBundle gir deg samlet oversikt over dine sosiale medier. Her kan du enkelt publisere, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier.
Google Keyword Tool – ved å bruke Googles søkeordverktøy vil du finne de riktige (og populære) nøkkelordene som du kan bruke i din overskrift og i selve artikkelen.
Canva - Gjør design super enkelt og tilrettelegger for sosiale medier størrelser med egne maler.
MailChimp – en av de enkleste plattformene for e-postmarkedsføring. MailChimp kan brukes for å markedsføre innholdet ditt til dine nyhetsabonnenter.
Unsplash - Gratis videoer og bilder av høy kvalitet som kan lastes ned og brukes til ethvert prosjekt eller innlegg i sosiale medier.