Hvorfor burde du opparbeide en mailingliste og et nyhetsbrev, og hva skal dette brukes til?
Kort før vi begynner, er det greit å ta en gjennomgang på hva et nyhetsbrev som sendes via e-post er, og hvordan dette skiller seg fra annen kommunikasjon. Et nyhetsbrev er en kommunikasjon på mail mellom virksomheten din og dine kunder.
Et nyhetsbrev brukes som regel til 3 ting:
Nyhetsbrevet sin oppgave er det vi i dag assosierer med en selger sin oppgave. Alle bedrifter har sin salgs-pitch de forteller til kundene sine. Den omhandler gjerne egenskapene til produktet bedriften selger, hvorfor akkurat din bedrift er det riktige valget, og hvilke kampanjer dere har gående akkurat nå. Istedenfor å fortelle denne flere 100 ganger til alle kundene dine, kan et nyhetsbrev fortelle denne én gang til mange kunder samtidig. Videre kan selgerne i bedriften få mer tid å bruke på kunder som faktisk ønsker produktet som selges. Altså er nyhetsbrev en god måte å sile ut folk som er utenfor målgruppen, eller å varme opp potensielle kunder.
Hvorfor skal du ha et nyhetsbrev?
Med over fire milliarder aktive e-postkontoer over hele verden, er det å bruke nyhetsbrev via e-post en enorm mulighet, som markedsførere kan bruke til å skape bevissthet rundt sin merkevare. Et nyhetsbrev gir deg sjansen til å informere kunder om merkevaren din, samtidig som brevet kan påvirke kundene til å ta initiativ til å handle og kjøpe produktet som tilbys. Blant alle digitale strategier kan et nyhetsbrev på e-post ha størst innvirkning fordi:
E-postmarkedsføring gir i gjennomsnitt 174% flere konverteringer enn sosiale medier og resulterer i 28,5% høyere avkastning, sammenlignet med å sende enkelt-mailer direkte til personene som du ønsker å nå. Videre er nyhetsbrev den mest lønnsomme markedskanalen å utnytte seg av i digitale medier, etter SMS. Det krever litt å bygge opp kundegruppen sin, men når det først er gjort, er det et nyttig verktøy for å øke salget for din bedrift, eller å kommunisere som organisasjon. Dette er en kanal som er like verdifullt for bedrifter som retter seg mot privatpersoner, som de som retter seg mot bedriftsmarkedet.
Hvordan kommer jeg i gang med nyhetsbrev?
Selv om nyhetsbrev er en av de vanligste måtene å distribuere ut nyheter, tilbud og informasjon på, kan det være vanskelig å gjøre dette optimalt. Det er mange ting å tenke på. Du må klare å skape overbevisende tekster og CTA’er (“Call-To-Action”), utforme en e-post som passer enheten dine kunder bruker (laptop/telefon), samt utforme et intuitivt design for nyhetsbrevet.
Riktignok kan man skape effektive og gode kampanjer gjennom å kun bruke sin egen e-post, men vi anbefaler å anskaffe programvare som gjør denne jobben enklere for deg. Dette vil hjelpe deg å holde struktur på utsendelsene, måle hvilken effekt nyhetsbrevet har, og gjøre hele prosessen enklere. Det er mange slike programmer å velge mellom i dag, hvis din bedrift ikke har et system for dette, er www.mailchimp.com et vi kan anbefale. Programmet er rimelig og brukervennlig.
La oss nå ta en titt på de beste tipsene når det kommer til hva du bør gjøre når du sender ut et nyhetsbrev, og hva du ikke bør gjøre.
Dette vil du gjøre når du sender ut nyhetsbrev
Listen for de beste rutinene du bør ha når du sender ut nyhetsbrev kan bli lang, men la oss ta en titt på de fire beste du bør kjenne til, for å hjelpe deg i gang.
1. Send målrettede e-poster.
Nyhetsbrevet ditt er en flott mulighet til å sende dynamisk innhold, basert på abonnentens tidligere handlinger og preferanser. Hvis du for eksempel sender ut et månedlig nyhetsbrev om de beste restaurantene i Oslo, må du personalisere og skille innholdet fra geografiske områder, slik at innholdet blir relevant for hver abonnent. Personlige e-poster selger i gjennomsnitt 188% mer enn e-poster uten personalisering.
Kort før vi begynner, er det greit å ta en gjennomgang på hva et nyhetsbrev som sendes via e-post er, og hvordan dette skiller seg fra annen kommunikasjon. Et nyhetsbrev er en kommunikasjon på mail mellom virksomheten din og dine kunder.
Et nyhetsbrev brukes som regel til 3 ting:
- Å fortelle kundene dine om produktene bedriften din tilbyr.
- Å fortelle kundene dine om nyheter og annen informasjon som bidrar til bygge kredibilitet og lojalitet
- Å skape en eksklusiv plattform for lojale kunder, med egne tilbud og fordeler.
Nyhetsbrevet sin oppgave er det vi i dag assosierer med en selger sin oppgave. Alle bedrifter har sin salgs-pitch de forteller til kundene sine. Den omhandler gjerne egenskapene til produktet bedriften selger, hvorfor akkurat din bedrift er det riktige valget, og hvilke kampanjer dere har gående akkurat nå. Istedenfor å fortelle denne flere 100 ganger til alle kundene dine, kan et nyhetsbrev fortelle denne én gang til mange kunder samtidig. Videre kan selgerne i bedriften få mer tid å bruke på kunder som faktisk ønsker produktet som selges. Altså er nyhetsbrev en god måte å sile ut folk som er utenfor målgruppen, eller å varme opp potensielle kunder.
Hvorfor skal du ha et nyhetsbrev?
Med over fire milliarder aktive e-postkontoer over hele verden, er det å bruke nyhetsbrev via e-post en enorm mulighet, som markedsførere kan bruke til å skape bevissthet rundt sin merkevare. Et nyhetsbrev gir deg sjansen til å informere kunder om merkevaren din, samtidig som brevet kan påvirke kundene til å ta initiativ til å handle og kjøpe produktet som tilbys. Blant alle digitale strategier kan et nyhetsbrev på e-post ha størst innvirkning fordi:
- ...du konsekvent kan få kontakt med kundene dine og skille deg ut fra konkurrentene. Jo mer tillit kundene dine har til merkevaren din, jo mer lojale blir de og fortsetter å komme tilbake.
- ...det gir deg en måte å sende personlige meldinger til e-postlisten din på, med muligheter til å tilpasse funksjoner som emnefeltet i e-posten, innholdet i nyhetsbrevet og plassering av teksten.
- ...nyhetsbrev via e-post skaper trafikk til nettstedet ditt. Dette vil ikke bare forbedre nettstedets SERP-posisjon. Forkortelsen SERP (Search Engine Results Page) betyr rett og slett “resultatlisten som søkemotorer viser når noen har foretatt et søk”. Nyhetsbrevet ditt vil også gi abonnentene en ytterligere måte de kan lære mer om merkevaren din på, eller om nettstedet ditt eller blogginnlegget ditt.
- Selv om nyhetsbrev ikke skaper direkte salg, kan de indirekte føre til salg. Nyhetsbrevet kan inneholde alt fra informasjon om noen av høydepunktene til produktet, til spesielle kampanjer.
- Listen over fordeler med et nyhetsbrev er nesten uendelig. Ettersom forbrukerne er mer knyttet til merkevarer som kommuniserer på digitale plattformer, kan du utvikle et nyhetsbrev som gir deg mulighet til å holde kontakt med kundene dine, og gi verdi til abonnentene.
E-postmarkedsføring gir i gjennomsnitt 174% flere konverteringer enn sosiale medier og resulterer i 28,5% høyere avkastning, sammenlignet med å sende enkelt-mailer direkte til personene som du ønsker å nå. Videre er nyhetsbrev den mest lønnsomme markedskanalen å utnytte seg av i digitale medier, etter SMS. Det krever litt å bygge opp kundegruppen sin, men når det først er gjort, er det et nyttig verktøy for å øke salget for din bedrift, eller å kommunisere som organisasjon. Dette er en kanal som er like verdifullt for bedrifter som retter seg mot privatpersoner, som de som retter seg mot bedriftsmarkedet.
Hvordan kommer jeg i gang med nyhetsbrev?
Selv om nyhetsbrev er en av de vanligste måtene å distribuere ut nyheter, tilbud og informasjon på, kan det være vanskelig å gjøre dette optimalt. Det er mange ting å tenke på. Du må klare å skape overbevisende tekster og CTA’er (“Call-To-Action”), utforme en e-post som passer enheten dine kunder bruker (laptop/telefon), samt utforme et intuitivt design for nyhetsbrevet.
Riktignok kan man skape effektive og gode kampanjer gjennom å kun bruke sin egen e-post, men vi anbefaler å anskaffe programvare som gjør denne jobben enklere for deg. Dette vil hjelpe deg å holde struktur på utsendelsene, måle hvilken effekt nyhetsbrevet har, og gjøre hele prosessen enklere. Det er mange slike programmer å velge mellom i dag, hvis din bedrift ikke har et system for dette, er www.mailchimp.com et vi kan anbefale. Programmet er rimelig og brukervennlig.
La oss nå ta en titt på de beste tipsene når det kommer til hva du bør gjøre når du sender ut et nyhetsbrev, og hva du ikke bør gjøre.
Dette vil du gjøre når du sender ut nyhetsbrev
Listen for de beste rutinene du bør ha når du sender ut nyhetsbrev kan bli lang, men la oss ta en titt på de fire beste du bør kjenne til, for å hjelpe deg i gang.
1. Send målrettede e-poster.
Nyhetsbrevet ditt er en flott mulighet til å sende dynamisk innhold, basert på abonnentens tidligere handlinger og preferanser. Hvis du for eksempel sender ut et månedlig nyhetsbrev om de beste restaurantene i Oslo, må du personalisere og skille innholdet fra geografiske områder, slik at innholdet blir relevant for hver abonnent. Personlige e-poster selger i gjennomsnitt 188% mer enn e-poster uten personalisering.
2. Inkluder tydelige CTA-knapper.
Når en abonnent åpner nyhetsbrevet ditt, bør de ikke bare finne innholdet verdifullt, men de bør også umiddelbart vite hva som skal gjøres videre. Om det så gjelder det å lese et ekstra blogginnlegg, laste ned en fagartikkel, eller å besøke nettstedet ditt, sørg for at du inkluderer en stor CTA-knapp som lett kobler kundene videre til deres neste destinasjon. CTA-knappen skal være sentral i designet til e-posten, og ha en enkel tekst som skaper forventninger hos kunden, som for eksempel "Lær mer", "Last ned nå" eller "Registrer deg i dag." 3. Optimalisere for mobil. Med over 2,2 milliarder mobile e-postbrukere over hele verden er det avgjørende å optimalisere e-posten din for mobile enheter. Du må utvikle et responsivt nyhetsbrev som har en bredde på 600px, for å sikre at det vises riktig for alle skjermstørrelser, og leverandører av e-posttjenester. Du må også ha mobil-designet i bakhodet når du lager og fremhever dine CTA-er, og bruke kortfattet tekst. Nyhetsbrevet til høyre har med seg alle disse tre elementene. |
4. Oppmuntre til deling.
Målet med et nyhetsbrev - eller hvilken som helst e-postkampanje for den saks skyld - er å utvide en engasjert liste over abonnenter som er lojale mot ditt merke. Tross alt ligger det penger å hente i denne mail-listen, og jo mer abonnentene dine engasjerer seg i nyhetsbrevet ditt, desto mer sannsynlig er det at de vil kjøpe produktene eller tjenestene dine. Bruk sosiale delingsknapper i nyhetsbrevet ditt for å gi mottakerne muligheten til å dele innholdet og kampanjene dine med andre, som en organisk måte å utvide mail-listen din på.
Dette vil du ikke gjøre når du sender ut nyhetsbrev
Nå som du kjenner til noen gode fremgangsmåter for det å utvikle nyhetsbrevet ditt, er det på tide å finne ut hvilke dårlige vaner du bør unngå. Faktum er at en e-post sendt ut på feil måte kan koste deg abonnenter og konverteringer, noe som kan redusere merkevaren din.
Skrive vage emnefelt.
E-postens emnefelt er abonnentens første inntrykk av e-posten din, og kan utgjøre forskjellen mellom at e-posten klikkes på, eller at den havner i papirkurven. Faktisk åpner 35% av mottakerne e-posten basert på emnefeltet alene. Du vil skape en emnelinje som er fengende og kortfattet, med fem eller færre ord. En gjennomsnittlig forbruker skanner innboksen sin raskt, så emnefeltet ditt må fange oppmerksomheten umiddelbart, og sette forventninger til hva innholdet i e-posten består av.
Glemme tilgjengeligheten.
Med over 2,2 milliarder mennesker som lever med en form for synshemming, vil det å glemme tilgjengeligheten til nyhetsbrevet kunne virke fremmedgjørende for målgruppen din. For å utvikle et tilgjengelig design for nyhetsbrevet ditt, bør du vurdere følgende elementer:
Sende uten å teste nyhetsbrevet først.
Før du klikker på "send" i nyhetsbrevet ditt, må du sørge for å teste det på flere enheter og leverandører av e-posttjenester. Avhengig av hvilken type leverandør som e-posten åpnes i, kan nyhetsbrevet endre design fra det du har skapt, og noen e-postleverandører kan blokkere visse elementer helt. Du bør gå over formateringsproblemer om de oppstår, skifte ut lenker som ikke fungerer og rette eventuelle skrivefeil. Mange plattformer for nyhetsbrev har et "test" -alternativ tilgjengelig.
Ignorere dataen fra utsendelsen.
Etter hver nyhetsbrev-kampanje er det viktig å analysere data som genereres fra kampanjen, slik at du vet hvor du trenger å forbedre deg neste gang. De fleste plattformer for nyhetsbrev tilbyr en komplett pakke med verktøy som gir deg analyser på ting som:
Hvis du ønsker å dykke dypere inn i analysene, bør du vurdere å A / B-teste nyhetsbrevet også, som en måte å finne de mest effektive emnefeltene på, CTA-knappene som skaper størst respons, det gunstigste formatet, osv. Markedsføring over e-post handler om kontinuerlig forbedring, og A / B-testing lar deg lære mer om hva din målgruppe liker, men A/B testing kan for noen bli litt avansert og det krever en viss størrelse på de som følger nyhetsbrevet ditt for at det skal i det hele tatt være mulig å gjennomføre en bra A/B test.
Kom i gang
Nyhetsbrev via e-post kan være en fin måte å kommunisere med abonnentene dine på, og et godt verktøy for å flytte leserne videre i salgssyklusen din, samtidig som de mottar verdifullt innhold. Ved å følge listen over dos og don'ts, vil du være godt på vei til å utvikle vellykkede nyhetsbrev som gir gode resultater.
Husk å gjøre følgende når du oppretter nyhetsbrevet
Målet med et nyhetsbrev - eller hvilken som helst e-postkampanje for den saks skyld - er å utvide en engasjert liste over abonnenter som er lojale mot ditt merke. Tross alt ligger det penger å hente i denne mail-listen, og jo mer abonnentene dine engasjerer seg i nyhetsbrevet ditt, desto mer sannsynlig er det at de vil kjøpe produktene eller tjenestene dine. Bruk sosiale delingsknapper i nyhetsbrevet ditt for å gi mottakerne muligheten til å dele innholdet og kampanjene dine med andre, som en organisk måte å utvide mail-listen din på.
Dette vil du ikke gjøre når du sender ut nyhetsbrev
Nå som du kjenner til noen gode fremgangsmåter for det å utvikle nyhetsbrevet ditt, er det på tide å finne ut hvilke dårlige vaner du bør unngå. Faktum er at en e-post sendt ut på feil måte kan koste deg abonnenter og konverteringer, noe som kan redusere merkevaren din.
Skrive vage emnefelt.
E-postens emnefelt er abonnentens første inntrykk av e-posten din, og kan utgjøre forskjellen mellom at e-posten klikkes på, eller at den havner i papirkurven. Faktisk åpner 35% av mottakerne e-posten basert på emnefeltet alene. Du vil skape en emnelinje som er fengende og kortfattet, med fem eller færre ord. En gjennomsnittlig forbruker skanner innboksen sin raskt, så emnefeltet ditt må fange oppmerksomheten umiddelbart, og sette forventninger til hva innholdet i e-posten består av.
Glemme tilgjengeligheten.
Med over 2,2 milliarder mennesker som lever med en form for synshemming, vil det å glemme tilgjengeligheten til nyhetsbrevet kunne virke fremmedgjørende for målgruppen din. For å utvikle et tilgjengelig design for nyhetsbrevet ditt, bør du vurdere følgende elementer:
- Unngå å stole på at bilder eller farger er nok til å formidle et budskap
- Forsikre deg om at teksten kommer tydelig frem om det gjøres bruk av farget bakgrunn
- Bruk en logisk rekkefølge for tekstinnholdet, som at leseren kan orientere seg fra venstre til høyre, og topp til bunn
- Skriv informativ tekst der det settes inn lenker
- Organiser elementer som overskrift, på en måte hvor de er kodet inn i nyhetsbrevet
Sende uten å teste nyhetsbrevet først.
Før du klikker på "send" i nyhetsbrevet ditt, må du sørge for å teste det på flere enheter og leverandører av e-posttjenester. Avhengig av hvilken type leverandør som e-posten åpnes i, kan nyhetsbrevet endre design fra det du har skapt, og noen e-postleverandører kan blokkere visse elementer helt. Du bør gå over formateringsproblemer om de oppstår, skifte ut lenker som ikke fungerer og rette eventuelle skrivefeil. Mange plattformer for nyhetsbrev har et "test" -alternativ tilgjengelig.
Ignorere dataen fra utsendelsen.
Etter hver nyhetsbrev-kampanje er det viktig å analysere data som genereres fra kampanjen, slik at du vet hvor du trenger å forbedre deg neste gang. De fleste plattformer for nyhetsbrev tilbyr en komplett pakke med verktøy som gir deg analyser på ting som:
- Hvor mange som åpner mailen
- Hvor mange som klikker på elementer i mailen
- Hvor mange som har mottatt mailen
- Hvor mange som har avvist mailen på en eller annen måte
Hvis du ønsker å dykke dypere inn i analysene, bør du vurdere å A / B-teste nyhetsbrevet også, som en måte å finne de mest effektive emnefeltene på, CTA-knappene som skaper størst respons, det gunstigste formatet, osv. Markedsføring over e-post handler om kontinuerlig forbedring, og A / B-testing lar deg lære mer om hva din målgruppe liker, men A/B testing kan for noen bli litt avansert og det krever en viss størrelse på de som følger nyhetsbrevet ditt for at det skal i det hele tatt være mulig å gjennomføre en bra A/B test.
Kom i gang
Nyhetsbrev via e-post kan være en fin måte å kommunisere med abonnentene dine på, og et godt verktøy for å flytte leserne videre i salgssyklusen din, samtidig som de mottar verdifullt innhold. Ved å følge listen over dos og don'ts, vil du være godt på vei til å utvikle vellykkede nyhetsbrev som gir gode resultater.
Husk å gjøre følgende når du oppretter nyhetsbrevet
- Hold innholdet personlig og designet for målgruppen din.
- Inkluder tydlige CTA-knapper som driver abonnentene dine til å gå til handling, uten at de virker for påtrengende.
- Fokuser på å utvikle en responsiv design som ser bra ut på alle mobile enheter, skjermstørrelser og leverandører av e-posttjenester.
- Ikke glem å oppfordre abonnentene dine til å dele innholdet ditt gjennom å inkludere sosiale ikoner i nyhetsbrevet, som en måte å utvide nettverket ditt på.