Hvorfor bør man ha en blogg for sin organisasjon eller bedrift? La oss først ta en kikk på fordeler med blogging og noen av grunnene til at du bør bruke blogging som markedsføringsstrategi:
1) Bloggen hjelper deg med å drive trafikk til nettstedet ditt.
Tenk først på hvordan folk finner nettstedet ditt. De kan skrive navnet ditt rett inn i nettleseren din, men dette er i så fall en gruppe mennesker som allerede er har hørt om deg. De vet hvem du er, du er på radaren deres, og det hjelper deg ikke med å oppnå mer trafikk enn den du allerede kan forvente deg. Du kan betale for trafikk ved å kjøpe en e-postliste, bombardere dem med mailer og håpe noen åpner og klikker på e-postene. Men dette er dyrt, og forresten også ulovlig. Du kan betale for trafikk ved å plassere mange betalte annonser, noe som ikke er ulovlig, men likevel ganske dyrt. Og det sekundet du går tom for penger, slutter også trafikken å komme.
Så hvordan kan du drive trafikk? Kort sagt: blogging, sosiale medier og søkemotorer.
Slik fungerer det.
Tenk på hvor mange sider det er på nettstedet ditt. Sannsynligvis en hel del, ikke sant? Og tenk på hvor ofte du oppdaterer disse sidene. Sannsynligvis ikke så ofte? Blogging hjelper til med å løse begge disse problemene. Hver gang du skriver et blogginnlegg, blir det innlegget en ny indeksert side på nettstedet ditt, noe som betyr at det er en mulighet til å dukke opp i søkemotorer og å drive trafikk til nettstedet ditt gjennom organiske søk.
Blogging hjelper deg også med å bli oppdaget via sosiale medier. Hver gang du skriver et blogginnlegg, lager du innhold som folk kan dele videre på sosiale nettverk - på Twitter, LinkedIn, Facebook, eller Pinterest - som hjelper med å eksponere virksomheten din for et nytt publikum som kanskje ikke kjenner deg ennå. Blogg-innhold hjelper deg også med å holde din tilstedeværelse på sosiale medier i gang - i stedet for å be din sosiale media-sjef om å komme med helt nytt original-innhold for sosiale medier (eller lage det innholdet selv), kan bloggen din fungere som det datalageret. Du styrker din sosiale rekkevidde med blogg-innhold og får nye besøkende til nettstedet til bloggen din via dine sosiale kanaler.
På denne måten kan man nesten si at blogg, nettsted og sosiale kanaler utgjør et slags symbiotisk forhold.
Den første og fremste fordelen med blogging? Det hjelper deg med å drive ny trafikk til nettstedet ditt og jobber tett med søkemotorer og sosiale medier for å gjøre nettopp dette.
2) Blogging hjelper deg med å konvertere trafikk til potensielle kunder.
Nå som du har trafikk som kommer til nettstedet ditt via bloggen din, har du en mulighet til å konvertere trafikken til potensielle kunder. Akkurat som hvert blogginnlegg du skriver er en ny indeksert side, er hvert innlegg en ny mulighet til å generere nye potensielle kunder. Måten dette fungerer på er veldig enkelt: Bare legg til en “lead”-genererende oppfordring til handling til hvert blogginnlegg.
Ofte fører disse oppfordringene til ting som gratis e-bøker, gratis fagartikler, gratis faktaark, gratis webinarer, gratis prøveversjoner ... i utgangspunktet et innholdselement som noen vil være villige til å utveksle sin informasjon for. For å være veldig tydelig for alle som ikke er kjent med hvordan trafikk-til-lead-konverteringer fungerer, er det så enkelt som dette:
- Besøkende kommer til nettstedet.
- Besøkende ser oppfordringen om et gratis tilbud.
- Besøkende klikker på handlings-fremmende oppfordrings-knapp (CTA) og kommer til en side som inneholder et skjema for å fylle ut besøkendes informasjon.
- Besøkende fyller ut skjema, sender inn sin informasjon og mottar gratis-tilbudet.
Gjennom å bruke CTA, bidrar du til å gjøre at trafikken som kommer til bloggen din, blir til potensielle kunder for salgsteamet ditt. Nå er det riktignok ikke slik at alle lesere av bloggen din blir potensielle kunder. Det er ok, ingen konverterer 100% av menneskene som leser bloggen sin til potensielle kunder. Bare blogg, legg til handlingsfremmende oppfordringer i hvert blogginnlegg, sett en målestokk for konverteringsfrekvensen av besøkende-til-leads for deg selv, og forsøk å forbedre dette tallet hver måned. Se under for to gode eksempler av en CTA knapp. Den første som bruker bloggen for å få flere abbonnenter til sitt nyhetsbrev og den andre som bruker bloggen for å få flere påmeldinger på et event.
1) Bloggen hjelper deg med å drive trafikk til nettstedet ditt.
Tenk først på hvordan folk finner nettstedet ditt. De kan skrive navnet ditt rett inn i nettleseren din, men dette er i så fall en gruppe mennesker som allerede er har hørt om deg. De vet hvem du er, du er på radaren deres, og det hjelper deg ikke med å oppnå mer trafikk enn den du allerede kan forvente deg. Du kan betale for trafikk ved å kjøpe en e-postliste, bombardere dem med mailer og håpe noen åpner og klikker på e-postene. Men dette er dyrt, og forresten også ulovlig. Du kan betale for trafikk ved å plassere mange betalte annonser, noe som ikke er ulovlig, men likevel ganske dyrt. Og det sekundet du går tom for penger, slutter også trafikken å komme.
Så hvordan kan du drive trafikk? Kort sagt: blogging, sosiale medier og søkemotorer.
Slik fungerer det.
Tenk på hvor mange sider det er på nettstedet ditt. Sannsynligvis en hel del, ikke sant? Og tenk på hvor ofte du oppdaterer disse sidene. Sannsynligvis ikke så ofte? Blogging hjelper til med å løse begge disse problemene. Hver gang du skriver et blogginnlegg, blir det innlegget en ny indeksert side på nettstedet ditt, noe som betyr at det er en mulighet til å dukke opp i søkemotorer og å drive trafikk til nettstedet ditt gjennom organiske søk.
Blogging hjelper deg også med å bli oppdaget via sosiale medier. Hver gang du skriver et blogginnlegg, lager du innhold som folk kan dele videre på sosiale nettverk - på Twitter, LinkedIn, Facebook, eller Pinterest - som hjelper med å eksponere virksomheten din for et nytt publikum som kanskje ikke kjenner deg ennå. Blogg-innhold hjelper deg også med å holde din tilstedeværelse på sosiale medier i gang - i stedet for å be din sosiale media-sjef om å komme med helt nytt original-innhold for sosiale medier (eller lage det innholdet selv), kan bloggen din fungere som det datalageret. Du styrker din sosiale rekkevidde med blogg-innhold og får nye besøkende til nettstedet til bloggen din via dine sosiale kanaler.
På denne måten kan man nesten si at blogg, nettsted og sosiale kanaler utgjør et slags symbiotisk forhold.
Den første og fremste fordelen med blogging? Det hjelper deg med å drive ny trafikk til nettstedet ditt og jobber tett med søkemotorer og sosiale medier for å gjøre nettopp dette.
2) Blogging hjelper deg med å konvertere trafikk til potensielle kunder.
Nå som du har trafikk som kommer til nettstedet ditt via bloggen din, har du en mulighet til å konvertere trafikken til potensielle kunder. Akkurat som hvert blogginnlegg du skriver er en ny indeksert side, er hvert innlegg en ny mulighet til å generere nye potensielle kunder. Måten dette fungerer på er veldig enkelt: Bare legg til en “lead”-genererende oppfordring til handling til hvert blogginnlegg.
Ofte fører disse oppfordringene til ting som gratis e-bøker, gratis fagartikler, gratis faktaark, gratis webinarer, gratis prøveversjoner ... i utgangspunktet et innholdselement som noen vil være villige til å utveksle sin informasjon for. For å være veldig tydelig for alle som ikke er kjent med hvordan trafikk-til-lead-konverteringer fungerer, er det så enkelt som dette:
- Besøkende kommer til nettstedet.
- Besøkende ser oppfordringen om et gratis tilbud.
- Besøkende klikker på handlings-fremmende oppfordrings-knapp (CTA) og kommer til en side som inneholder et skjema for å fylle ut besøkendes informasjon.
- Besøkende fyller ut skjema, sender inn sin informasjon og mottar gratis-tilbudet.
Gjennom å bruke CTA, bidrar du til å gjøre at trafikken som kommer til bloggen din, blir til potensielle kunder for salgsteamet ditt. Nå er det riktignok ikke slik at alle lesere av bloggen din blir potensielle kunder. Det er ok, ingen konverterer 100% av menneskene som leser bloggen sin til potensielle kunder. Bare blogg, legg til handlingsfremmende oppfordringer i hvert blogginnlegg, sett en målestokk for konverteringsfrekvensen av besøkende-til-leads for deg selv, og forsøk å forbedre dette tallet hver måned. Se under for to gode eksempler av en CTA knapp. Den første som bruker bloggen for å få flere abbonnenter til sitt nyhetsbrev og den andre som bruker bloggen for å få flere påmeldinger på et event.
3) Blogging hjelper bedriften med å etablere autoritet.
De beste forretnings-bloggene svarer på vanlige spørsmål som lederne og kundene har. Hvis du konsekvent lager innhold som er nyttig for målgruppen din, vil det hjelpe deg med å etablere deg som en autoritet i deres øyne. Dette er et spesielt praktisk verktøy for salgs- og servicepersonell.
Kan du forestille deg hvor mange flere avtaler en selger kan få i land hvis potensielle kunder oppdager nyttige og informative blog innhold skrevet av selgeren? Tenk på salgs-mulighetene som blogging presenterer: Hvis potensielle kunder finner svar på vanlige spørsmål via blogginnlegg skrevet av folk i firmaet ditt, er det mye mer sannsynlig at de kommer inn i salgsprosessen og stoler på det du har å si fordi du har hjulpet dem tidligere - selv før de var interessert i å kjøpe noe fra deg. Personer som har lest blogginnleggene dine, vil vanligvis komme inn i salgsprosessen mer informert om din plass i markedet, din bransje og hva du har å tilby. Det gir en langt mer produktiv salgs-samtale enn en mellom to relativt fremmede.
4) Blogging driver frem langsiktige resultater.
La oss si at du setter deg ned i en time og skriver og publiserer et blogginnlegg i dag. La oss si at blogginnlegget gir deg 100 visninger og 10 potensielle kunder. Du får ytterligere 50 visninger og 5 potensielle kunder i morgen, ettersom noen flere mennesker finner innlegget på sosiale medier, og noen av abonnentene dine blir fanget opp av e-post og RSS. Men etter et par dager dør det meste av effekten fra det innlegget, og du har fått 150 visninger og 15 potensielle kunder. Det er i midlertidig fortsatt ikke over.
Det blogginnlegget er nå også rangert i søkemotorer. Det betyr at du kan fortsette å få trafikk og potensielle kunder fra det blogginnlegget i flere dager, uker, måneder og år fremover. Så selv om det kan føles som at alt står og faller på responsen på publiseringsdatoen, fungerer blogging i virkeligheten mer slik: Mens du trykker på slumre-knappen når vekkerklokken ringer om morgen, surfer på Hawaii under en ferie, eller pumper jern på treningsstudioet, så kjører du samtidig også trafikk og kan nå potensielle kunder. Innsatsen du la ned i går, kan forvandles til hundretusener av klikk og potensielle kunder i fremtiden. For meg (og forhåpentligvis til deg) demonstrerer dette skalerbarheten av forretnings-blogging. Selv om du kanskje ikke ser umiddelbare resultater, vil du over tid kunne stole på en forutsigbar mengde trafikk og potensielle kunder for virksomheten din uten ytterligere ressurs-investeringer - arbeidet med å generere den trafikken og disse potensielle kundene er allerede gjort.
Noen populære formater for blogginnlegg
Det er finnes utrolig mange ulike innfallsvinkler til det å blogge, men gitt at innleggene ofte skal tilføre noe som er av verdi for den som leser, finnes det noen informative formater som går mye igjen. Disse formatene er:
1. “Hvordan…”-blogginnlegg
2. “Hva…”-blogginnlegg
3. Liste-blogginnlegg
4. Infografiske blogginnlegg
5. “Newsjacking”-blogginnlegg
Videre går vi igjennom disse formatene og gir eksempler på hvordan de kan fungere.
“Hvordan"-blogginnlegg
Om det så er "Hvordan lage kyllingsuppe" eller "Hvordan starte en bedrift", så søker folk etter “hvordan"-ting på Google hele tiden. Og du kan hjelpe disse menneskene med et “hvordan”-blogginnlegg.
“Hvordan"-blogginnlegg gir leserne en trinnvis veiledning for å gjøre hva som helst. Disse bloggene er også en super mulighet for din bedrift til å posisjonere seg som kunde-fokusert og uselvisk, da du legger opp en taktisk tilnærming til det å fikse et problem eller løse et behov uten å be om noe tilbake. Dette bidrar på denne måten til å gjøre merkevaren din synonym med tillit.
“Hva”-blogginnlegg
Hvor ofte tar du deg selv i å skrive “hva er [x]” i Google sitt søkefelt? Ukentlig? Daglig?
Noen ganger trenger leserne av bloggen din bare et raskt svar på et spørsmål. Dette er muligheten for deg å svare på det spørsmålet - og gi ytterligere detaljer om emnet for leserne som vil ha dem (og for å hjelpe innlegget ditt til å rangere bedre).
Som du kanskje allerede har tenkt på, kan "hva er”-blogginnlegget også ta form av en "når er”-, "hvem er”- eller "hvorfor er”-blogginnlegg. Du kan følge de samme generelle retningslinjene for disse innleggene som for et "hva er" -blogginnlegg.
Infografiske blogginnlegg
Infografikk er en mulighet til å kombinere din merkevares grafiske profil med tekstinnhold fra teamet ditt.
For infografiske blogginnlegg bør selve infografikken snakke mest og ta opp mesteparten av plassen i blogginnlegget. Imidlertid er det fortsatt behov for tekst før, og noen ganger til og med etter infografikken, både for å hjelpe til med å utdype ideene i bildet, men også for å hjelpe innlegget til høyere rangering i søkemotorer.
Liste-blogginnlegg
De aller fleste av oss liker rangeringer og lister, og dette gjelder derfor sannsynligvis også leserne av din blogg. Dette gir en stor mulighet for deg som bedrift, nemlig liste-blogginnlegg. Liste-blogginnlegg er akkurat slik det høres ut som - et blogginnlegg som viser eksempler, eller gir tips knyttet til et emne som leserne dine kan være interessert i, eller ha nytte av å vite mer om. Liste-blogginnlegg kan variere fra å ha så få punkter på listen som 3, til å ha så mange som over 100 punkter. Det området som de fleste bloggere pleier å skrive innenfor, er riktignok mellom 5 og 20 punkter på listene.
Hvis du trenger noen forslag til hva du kan skrive om i liste-blogginnlegget ditt, er det noen forslag her:
-Eksempler [8 av de beste profesjonelle bio-eksemplene vi noensinne har sett]
-Fremgangsmåter [3 trinn for å gjøre ditt beste, uansett hvor du er i karrieren din]
-Tips [19 tips for å skape den perfekte salgsvaren]
-Måter å gjøre noe på [10 imponerende måter å starte et nyhetsbrev på]
-Ideer [31 "secret santa"-gaveideer kollegaene dine vil elske]
-Statistikk [23 bemerkelsesverdige funn fra Linkedin-statistikk å være klar over i 2020]
-Fakta [9 interessante fakta om liste-blogginnlegg]
-Myter [De 20 farligste mytene om salg, som du ikke bør tro på]
“Newsjacking”-blogginnlegg
Folk elsker å lese nyhetene på nettet, og hvis det oppstår en mulighet for deg til å skrive om en nyhet som kan eller direkte påvirker målgruppen din, bør du ta den. Newsjacking refererer til praksisen med å kapitalisere på populariteten til en nyhetshistorie for å forsterke din salgs- og markedsføringssuksess. Begrepet ble populært gjennom David Meerman Scotts bok “Newsjacking: How to Inject Your Ideas into a Breaking News Story”.
Det er to forskjellige tilnærminger til Newsjacking:
-den umiddelbare oversikten over hva som skjer…
- …og tilbakeblikket på det som skjedde
Alternativt kan du publisere et første innlegg for å varsle leserne om de siste nyhetene, og deretter redigere dette videre når det kommer flere detaljer.
En viktig ting å merke seg med Newsjacking: hvis emnet er eller kan oppleves som sensitivt, vær veldig forsiktig med hvordan du skriver og posisjonerer deg. Din beslutning om å dekke historien og/eller tilnærmingen du tar i innlegget ditt, kan være kontroversielt, og dermed påvirke merkevaren din negativt.
Slik kan du gå frem når du skriver og strukturerer ditt blogginnlegg
Nå som vi har gjennomgått fordeler ved blogging og grunner til at din bedrift eller organisasjon bør ha en blogg, samt noen av de mest populære formatene til innlegg, er det avslutningsvis nyttig å gjennomgå hvordan du kan gå frem når du skal skrive. På neste side følger et forslag.
Mal: [Blogginnleggets tittel]
Nøkkelord: [Skriv inn hvilket Nøkkelord du fokuserer på]
Nøkkelord MSV: [Skriv inn det Månedlige Søke-Volumet for Nøkkelordet du fokuserer på]
Forfatter: [Skriv inn navn på forfatteren av innlegget]
Deadline: [Skriv inn dato for deadline på ferdigstillelse av innlegget]
Publiseringsdato: [Skriv inn innleggets publiseringsdato]
Målgruppe: [Skriv inn målgruppe for innlegget eller en typisk kunde sin persona]
(Denne paragrafen er for din egen organisering av dine innlegg, og skal ikke publiseres)
[Blogginnleggets tittel]
Sørg for at tittelen er treffende, dekkende og på maksimalt 60 tegn
Introduksjon
Skriv en innledning til blogginnlegget ditt, som er kort og på 100-200 ord. Pass på å belyse:
Hoveddel
Forsøk strukturere innlegget ditt inn i 3 hoveddeler. Den første er ofte en gjennomgang og beskrivelse av temaet du fokuserer på i blogginnlegget, den andre kan gi informasjon og eksempler på hvorfor dette temaet er interessant i en større sammenheng, mens den tredje gir info om hvorfor dette er nyttig kunnskap for deg som leser og hvordan du kan ta den i bruk.
Avslutning
Avslutt ditt nye fantastiske blogginnlegg med en suveren avslutning. Påminn leserne dine om hovedpunktene, hva fra innlegget du ønsker at de skal ta med seg, og vurder også å sende dem videre til andre relaterte ressurser du har på nettstedet ditt.
Call-to-Action / Oppfordring til handling
Sist men ikke minst, plasser en CTA-knapp mot slutten av blogginnlegget ditt. Denne burde lenke til et type innhold som kan generere potensielle kunder, eller til en salgs-fokusert landingsside for en demonstrasjon eller konsultasjon.
Sjekkliste før du publiserer ditt innlegg
Lykke til med din blogg!
De beste forretnings-bloggene svarer på vanlige spørsmål som lederne og kundene har. Hvis du konsekvent lager innhold som er nyttig for målgruppen din, vil det hjelpe deg med å etablere deg som en autoritet i deres øyne. Dette er et spesielt praktisk verktøy for salgs- og servicepersonell.
Kan du forestille deg hvor mange flere avtaler en selger kan få i land hvis potensielle kunder oppdager nyttige og informative blog innhold skrevet av selgeren? Tenk på salgs-mulighetene som blogging presenterer: Hvis potensielle kunder finner svar på vanlige spørsmål via blogginnlegg skrevet av folk i firmaet ditt, er det mye mer sannsynlig at de kommer inn i salgsprosessen og stoler på det du har å si fordi du har hjulpet dem tidligere - selv før de var interessert i å kjøpe noe fra deg. Personer som har lest blogginnleggene dine, vil vanligvis komme inn i salgsprosessen mer informert om din plass i markedet, din bransje og hva du har å tilby. Det gir en langt mer produktiv salgs-samtale enn en mellom to relativt fremmede.
4) Blogging driver frem langsiktige resultater.
La oss si at du setter deg ned i en time og skriver og publiserer et blogginnlegg i dag. La oss si at blogginnlegget gir deg 100 visninger og 10 potensielle kunder. Du får ytterligere 50 visninger og 5 potensielle kunder i morgen, ettersom noen flere mennesker finner innlegget på sosiale medier, og noen av abonnentene dine blir fanget opp av e-post og RSS. Men etter et par dager dør det meste av effekten fra det innlegget, og du har fått 150 visninger og 15 potensielle kunder. Det er i midlertidig fortsatt ikke over.
Det blogginnlegget er nå også rangert i søkemotorer. Det betyr at du kan fortsette å få trafikk og potensielle kunder fra det blogginnlegget i flere dager, uker, måneder og år fremover. Så selv om det kan føles som at alt står og faller på responsen på publiseringsdatoen, fungerer blogging i virkeligheten mer slik: Mens du trykker på slumre-knappen når vekkerklokken ringer om morgen, surfer på Hawaii under en ferie, eller pumper jern på treningsstudioet, så kjører du samtidig også trafikk og kan nå potensielle kunder. Innsatsen du la ned i går, kan forvandles til hundretusener av klikk og potensielle kunder i fremtiden. For meg (og forhåpentligvis til deg) demonstrerer dette skalerbarheten av forretnings-blogging. Selv om du kanskje ikke ser umiddelbare resultater, vil du over tid kunne stole på en forutsigbar mengde trafikk og potensielle kunder for virksomheten din uten ytterligere ressurs-investeringer - arbeidet med å generere den trafikken og disse potensielle kundene er allerede gjort.
Noen populære formater for blogginnlegg
Det er finnes utrolig mange ulike innfallsvinkler til det å blogge, men gitt at innleggene ofte skal tilføre noe som er av verdi for den som leser, finnes det noen informative formater som går mye igjen. Disse formatene er:
1. “Hvordan…”-blogginnlegg
2. “Hva…”-blogginnlegg
3. Liste-blogginnlegg
4. Infografiske blogginnlegg
5. “Newsjacking”-blogginnlegg
Videre går vi igjennom disse formatene og gir eksempler på hvordan de kan fungere.
“Hvordan"-blogginnlegg
Om det så er "Hvordan lage kyllingsuppe" eller "Hvordan starte en bedrift", så søker folk etter “hvordan"-ting på Google hele tiden. Og du kan hjelpe disse menneskene med et “hvordan”-blogginnlegg.
“Hvordan"-blogginnlegg gir leserne en trinnvis veiledning for å gjøre hva som helst. Disse bloggene er også en super mulighet for din bedrift til å posisjonere seg som kunde-fokusert og uselvisk, da du legger opp en taktisk tilnærming til det å fikse et problem eller løse et behov uten å be om noe tilbake. Dette bidrar på denne måten til å gjøre merkevaren din synonym med tillit.
“Hva”-blogginnlegg
Hvor ofte tar du deg selv i å skrive “hva er [x]” i Google sitt søkefelt? Ukentlig? Daglig?
Noen ganger trenger leserne av bloggen din bare et raskt svar på et spørsmål. Dette er muligheten for deg å svare på det spørsmålet - og gi ytterligere detaljer om emnet for leserne som vil ha dem (og for å hjelpe innlegget ditt til å rangere bedre).
Som du kanskje allerede har tenkt på, kan "hva er”-blogginnlegget også ta form av en "når er”-, "hvem er”- eller "hvorfor er”-blogginnlegg. Du kan følge de samme generelle retningslinjene for disse innleggene som for et "hva er" -blogginnlegg.
Infografiske blogginnlegg
Infografikk er en mulighet til å kombinere din merkevares grafiske profil med tekstinnhold fra teamet ditt.
For infografiske blogginnlegg bør selve infografikken snakke mest og ta opp mesteparten av plassen i blogginnlegget. Imidlertid er det fortsatt behov for tekst før, og noen ganger til og med etter infografikken, både for å hjelpe til med å utdype ideene i bildet, men også for å hjelpe innlegget til høyere rangering i søkemotorer.
Liste-blogginnlegg
De aller fleste av oss liker rangeringer og lister, og dette gjelder derfor sannsynligvis også leserne av din blogg. Dette gir en stor mulighet for deg som bedrift, nemlig liste-blogginnlegg. Liste-blogginnlegg er akkurat slik det høres ut som - et blogginnlegg som viser eksempler, eller gir tips knyttet til et emne som leserne dine kan være interessert i, eller ha nytte av å vite mer om. Liste-blogginnlegg kan variere fra å ha så få punkter på listen som 3, til å ha så mange som over 100 punkter. Det området som de fleste bloggere pleier å skrive innenfor, er riktignok mellom 5 og 20 punkter på listene.
Hvis du trenger noen forslag til hva du kan skrive om i liste-blogginnlegget ditt, er det noen forslag her:
-Eksempler [8 av de beste profesjonelle bio-eksemplene vi noensinne har sett]
-Fremgangsmåter [3 trinn for å gjøre ditt beste, uansett hvor du er i karrieren din]
-Tips [19 tips for å skape den perfekte salgsvaren]
-Måter å gjøre noe på [10 imponerende måter å starte et nyhetsbrev på]
-Ideer [31 "secret santa"-gaveideer kollegaene dine vil elske]
-Statistikk [23 bemerkelsesverdige funn fra Linkedin-statistikk å være klar over i 2020]
-Fakta [9 interessante fakta om liste-blogginnlegg]
-Myter [De 20 farligste mytene om salg, som du ikke bør tro på]
“Newsjacking”-blogginnlegg
Folk elsker å lese nyhetene på nettet, og hvis det oppstår en mulighet for deg til å skrive om en nyhet som kan eller direkte påvirker målgruppen din, bør du ta den. Newsjacking refererer til praksisen med å kapitalisere på populariteten til en nyhetshistorie for å forsterke din salgs- og markedsføringssuksess. Begrepet ble populært gjennom David Meerman Scotts bok “Newsjacking: How to Inject Your Ideas into a Breaking News Story”.
Det er to forskjellige tilnærminger til Newsjacking:
-den umiddelbare oversikten over hva som skjer…
- …og tilbakeblikket på det som skjedde
Alternativt kan du publisere et første innlegg for å varsle leserne om de siste nyhetene, og deretter redigere dette videre når det kommer flere detaljer.
En viktig ting å merke seg med Newsjacking: hvis emnet er eller kan oppleves som sensitivt, vær veldig forsiktig med hvordan du skriver og posisjonerer deg. Din beslutning om å dekke historien og/eller tilnærmingen du tar i innlegget ditt, kan være kontroversielt, og dermed påvirke merkevaren din negativt.
Slik kan du gå frem når du skriver og strukturerer ditt blogginnlegg
Nå som vi har gjennomgått fordeler ved blogging og grunner til at din bedrift eller organisasjon bør ha en blogg, samt noen av de mest populære formatene til innlegg, er det avslutningsvis nyttig å gjennomgå hvordan du kan gå frem når du skal skrive. På neste side følger et forslag.
Mal: [Blogginnleggets tittel]
Nøkkelord: [Skriv inn hvilket Nøkkelord du fokuserer på]
Nøkkelord MSV: [Skriv inn det Månedlige Søke-Volumet for Nøkkelordet du fokuserer på]
Forfatter: [Skriv inn navn på forfatteren av innlegget]
Deadline: [Skriv inn dato for deadline på ferdigstillelse av innlegget]
Publiseringsdato: [Skriv inn innleggets publiseringsdato]
Målgruppe: [Skriv inn målgruppe for innlegget eller en typisk kunde sin persona]
(Denne paragrafen er for din egen organisering av dine innlegg, og skal ikke publiseres)
[Blogginnleggets tittel]
Sørg for at tittelen er treffende, dekkende og på maksimalt 60 tegn
Introduksjon
Skriv en innledning til blogginnlegget ditt, som er kort og på 100-200 ord. Pass på å belyse:
- Hvorfor det du snakker om er viktig
- Hvem, hva for bransje, eller hvilken bransje-sektor dette innlegget er relevant for
- Hva du kommer til å ta for deg
Hoveddel
Forsøk strukturere innlegget ditt inn i 3 hoveddeler. Den første er ofte en gjennomgang og beskrivelse av temaet du fokuserer på i blogginnlegget, den andre kan gi informasjon og eksempler på hvorfor dette temaet er interessant i en større sammenheng, mens den tredje gir info om hvorfor dette er nyttig kunnskap for deg som leser og hvordan du kan ta den i bruk.
Avslutning
Avslutt ditt nye fantastiske blogginnlegg med en suveren avslutning. Påminn leserne dine om hovedpunktene, hva fra innlegget du ønsker at de skal ta med seg, og vurder også å sende dem videre til andre relaterte ressurser du har på nettstedet ditt.
Call-to-Action / Oppfordring til handling
Sist men ikke minst, plasser en CTA-knapp mot slutten av blogginnlegget ditt. Denne burde lenke til et type innhold som kan generere potensielle kunder, eller til en salgs-fokusert landingsside for en demonstrasjon eller konsultasjon.
Sjekkliste før du publiserer ditt innlegg
- Har du oppgitt en tydelig og fakta-basert tilnærming til det å forklare dette temaet til leserne dine?
- Har du oppgitt relevant og nøyaktig fakta og data til å underbygge det du har skrevet om?
- Hvis du kommer med en personlig mening eller synsvinkel gjennom innlegget, er denne forsvarlig, og tilfører den innlegget noe nødvendig?
- Har du nevnt, kreditert og lenket til kildene dine?
- Tilbyr innlegget ditt en unik innfallsvinkel, fakta, eller et synspunkt som lesere ikke vil ha tilgang på andre steder?
- Har du lest korrektur og sjekket rettskriving?
- Er det minst 1-2 bilder?
- Har du aktivert en påminnelse for å komme tilbake til dette innlegget jevnlig, og å oppdatere det med ny informasjon hvis den/når den skulle dukke opp?
- Er innlegget på minimum 800-1000 ord?
Lykke til med din blogg!