Når man ønsker å nå ut med budskapet sitt, kan det hjelpe å ikke bare tenke digitalt, men også huske på “gamle måten”. Pressemelding er fremdeles en sterk kanal hvor lokale journalister vil kunne publisere dine nyheter og dermed hjelpe deg med å nå ut til potensielle kunder i ditt lokalmiljø. Det er derimot ikke gitt at din nyhet vil bli publisert, selv om du setter deg ned å skriver en pressemelding. Det er viktig å engasjere både sluttbruker (leser) og ikke minst journalisten som skal publisere nyheten din med et godt formulert budskap og tydelig et fokus. Her har vi samlet noen råd for å skrive en god pressemelding og noen punkter det kan være lurt å huske på.
Vi har også laget en mal du kan bruke når du selv skal skrive din første pressemelding.
Hva er en pressemelding / pressemelding?
En pressemelding er en offisiell kunngjøring (den kan både være sendt inn skriftlig eller spilt inn som en lyd/videofil) som en bedrift sender ut til nyhetsmediene.
Veldig kort om formatet til en pressemelding:
Enhver pressemelding bør ha en overskrift som inneholder spennende overskrifter som fanger oppmerksomhet og første avsnitt bør svare på "hvem", "hva", "hvorfor" og "hvor". Pressemeldingen skal også inneholde forståelig språk og et sitat.
De fleste pressemeldinger er korte på en side - to sider, maks. Kort og godt er målet med meldingen å gi nok informasjon slik at mottaker/journalist har tilstrekkelig med materiale for å publisere sin egne historier om hva selskapet kunngjør.
Det ikke er noen klar oppskrift for når du burde skrive pressemelding eller hva den skal inneholde, men det er noen anledninger som hjelper deg med å skaffe fokus for pressemeldingen din:
Nye produktlanseringer
Fusjoner og oppkjøp
Produktoppdateringer
Arrangementer
Store åpninger
Nye partnerskap
Re-branding
Ledende kampanjer / ansettelser
Utmerkelser
Nye produktlanseringer
Produktlanseringstypen av pressemelding er verdifull for å få ordet ut om de nye løsningene organisasjonen din nå tilbyr forbrukerne. Denne utgivelsen vil understreke produktets spesifikasjoner, priser, tilgjengelighet og andre detaljer som kan være verdifulle for forbrukerne.
Fusjoner og oppkjøp
Organisasjonsendring er bemerkelsesverdig nok til å berettige en pressemelding, spesielt for å informere nåværende og fremtidige interessenter om selskapets vekst og bane. For å kunngjøre et oppkjøp eller fusjon, inkluder detaljer om alle involverte organisasjoner, informasjon om fusjonen eller oppkjøpet, og gjerne sitater fra leder-teamene.
Produktoppdateringer
I likhet med en ny produktlansering er produktoppdateringer og utvidelser også viktig å markedsføre. I denne meldingen må du gjerne forklare hva endringen er, hvorfor den ble gjort, og hvordan den kommer brukeren til gode.
Arrangementer
Pressemeldinger er en viktig komponent i “event-markedsføring”. Her er det lurt å ta med hva arrangementet handler om, hvem som kan delta, når og hvor det vil bli avholdt, priser og andre nødvendige detaljer.
Store åpninger
Enten du åpnet et nytt kontor, flyttet eller åpner for første gang, kunngjør detaljene med en storslått pressemelding. Kunngjør datoen og stedet hvor den store åpningen vil bli avholdt, hvem som er involvert, hvordan den store åpningen feires, og årsaken til flyttingen er (hvis aktuelt).
Nye partnerskap
I likhet med fusjoner og oppkjøp er en pressemelding som kunngjør nye partnerskap en gjensidig fordelaktig markedsføringstaktikk. For å effektivt utføre denne typen utgivelse, må du huske å skrive et sammendrag om hvert selskap, hvorfor partnerskapet ble opprettet, hvem som har fordeler, og eventuelle ytterligere viktige detaljer for nåværende og fremtidige interessenter.
Re-branding
Re-branding er en vanskelig ting for enhver bedrift å gjennomføre, og det kan av og til resultere i forvirring for kundene dine. En måte å gjøre overgangen jevnere på er ved å kunngjøre re-brand med en pressemelding, inkludert detaljer om hva som endrer seg, årsaken til endringen, datoer endringene trer i kraft, og sitater fra leder-teamet.
Ledende kampanjer / ansettelser
Ledere fungerer ofte som ansiktet utad for selskapet, og en pressemelding fungerer godt for å styrke denne rollen. Det kan inneholde biografisk informasjon for å fastslå deres troverdighet sammen med et bilde og andre relevante detaljer.
Utmerkelser
Glem janteloven, det er greit å skryte. Pressemeldinger om priser og prestasjoner gir organisasjonen din tyngde innen ditt fagfelt utad. En slik pressemelding inkluderer informasjon om selskapet og hvorfor de ble tildelt prisen, informasjon om selve prisen og detaljer om seremonien (hvis aktuelt).
Så, hvordan skrive en pressemelding?
Når du formaterer en pressemelding, bør du skrive den på en enkel og grei måte, slik at en journalisten som forhåpentligvis vil skrive om det, kan forestille seg det som en artikkel på nyhetssiden deres.
Formatet burde inneholde følgende:
Tittel og kursiv underoverskrift for å oppsummere nyhetene
Nyhetssted og avis i åpningslinjen
To til tre avsnitt for å legge til informasjon
En punktliste med fakta
Bedriften ditt sin beskrivelse
Kontaktinformasjon og "For umiddelbar utgivelse" øverst
###
Som nevnt ovenfor, vil du at formatet ditt skal inkludere tradisjonelle pressemeldingselementer som kontaktinformasjonen din, ordene "For øyeblikkelig utgivelse", et notat om posisjonen din ihht utgivelsestidspunkt og en rask biografi om selskapet ditt. Å ha spesifikke punkter for disse elementene vil forhindre at du trenger å nevne det i hoveddelen din, slik at du kan fokusere på å diskutere nyheten din her.
Det kan også være lurt å inkludere "###" eller en annen signifikant for å vise journalisten at utgivelsen er avsluttet.
Vi har også laget en mal du kan bruke når du selv skal skrive din første pressemelding.
Hva er en pressemelding / pressemelding?
En pressemelding er en offisiell kunngjøring (den kan både være sendt inn skriftlig eller spilt inn som en lyd/videofil) som en bedrift sender ut til nyhetsmediene.
Veldig kort om formatet til en pressemelding:
Enhver pressemelding bør ha en overskrift som inneholder spennende overskrifter som fanger oppmerksomhet og første avsnitt bør svare på "hvem", "hva", "hvorfor" og "hvor". Pressemeldingen skal også inneholde forståelig språk og et sitat.
De fleste pressemeldinger er korte på en side - to sider, maks. Kort og godt er målet med meldingen å gi nok informasjon slik at mottaker/journalist har tilstrekkelig med materiale for å publisere sin egne historier om hva selskapet kunngjør.
Det ikke er noen klar oppskrift for når du burde skrive pressemelding eller hva den skal inneholde, men det er noen anledninger som hjelper deg med å skaffe fokus for pressemeldingen din:
Nye produktlanseringer
Fusjoner og oppkjøp
Produktoppdateringer
Arrangementer
Store åpninger
Nye partnerskap
Re-branding
Ledende kampanjer / ansettelser
Utmerkelser
Nye produktlanseringer
Produktlanseringstypen av pressemelding er verdifull for å få ordet ut om de nye løsningene organisasjonen din nå tilbyr forbrukerne. Denne utgivelsen vil understreke produktets spesifikasjoner, priser, tilgjengelighet og andre detaljer som kan være verdifulle for forbrukerne.
Fusjoner og oppkjøp
Organisasjonsendring er bemerkelsesverdig nok til å berettige en pressemelding, spesielt for å informere nåværende og fremtidige interessenter om selskapets vekst og bane. For å kunngjøre et oppkjøp eller fusjon, inkluder detaljer om alle involverte organisasjoner, informasjon om fusjonen eller oppkjøpet, og gjerne sitater fra leder-teamene.
Produktoppdateringer
I likhet med en ny produktlansering er produktoppdateringer og utvidelser også viktig å markedsføre. I denne meldingen må du gjerne forklare hva endringen er, hvorfor den ble gjort, og hvordan den kommer brukeren til gode.
Arrangementer
Pressemeldinger er en viktig komponent i “event-markedsføring”. Her er det lurt å ta med hva arrangementet handler om, hvem som kan delta, når og hvor det vil bli avholdt, priser og andre nødvendige detaljer.
Store åpninger
Enten du åpnet et nytt kontor, flyttet eller åpner for første gang, kunngjør detaljene med en storslått pressemelding. Kunngjør datoen og stedet hvor den store åpningen vil bli avholdt, hvem som er involvert, hvordan den store åpningen feires, og årsaken til flyttingen er (hvis aktuelt).
Nye partnerskap
I likhet med fusjoner og oppkjøp er en pressemelding som kunngjør nye partnerskap en gjensidig fordelaktig markedsføringstaktikk. For å effektivt utføre denne typen utgivelse, må du huske å skrive et sammendrag om hvert selskap, hvorfor partnerskapet ble opprettet, hvem som har fordeler, og eventuelle ytterligere viktige detaljer for nåværende og fremtidige interessenter.
Re-branding
Re-branding er en vanskelig ting for enhver bedrift å gjennomføre, og det kan av og til resultere i forvirring for kundene dine. En måte å gjøre overgangen jevnere på er ved å kunngjøre re-brand med en pressemelding, inkludert detaljer om hva som endrer seg, årsaken til endringen, datoer endringene trer i kraft, og sitater fra leder-teamet.
Ledende kampanjer / ansettelser
Ledere fungerer ofte som ansiktet utad for selskapet, og en pressemelding fungerer godt for å styrke denne rollen. Det kan inneholde biografisk informasjon for å fastslå deres troverdighet sammen med et bilde og andre relevante detaljer.
Utmerkelser
Glem janteloven, det er greit å skryte. Pressemeldinger om priser og prestasjoner gir organisasjonen din tyngde innen ditt fagfelt utad. En slik pressemelding inkluderer informasjon om selskapet og hvorfor de ble tildelt prisen, informasjon om selve prisen og detaljer om seremonien (hvis aktuelt).
Så, hvordan skrive en pressemelding?
Når du formaterer en pressemelding, bør du skrive den på en enkel og grei måte, slik at en journalisten som forhåpentligvis vil skrive om det, kan forestille seg det som en artikkel på nyhetssiden deres.
Formatet burde inneholde følgende:
Tittel og kursiv underoverskrift for å oppsummere nyhetene
Nyhetssted og avis i åpningslinjen
To til tre avsnitt for å legge til informasjon
En punktliste med fakta
Bedriften ditt sin beskrivelse
Kontaktinformasjon og "For umiddelbar utgivelse" øverst
###
Som nevnt ovenfor, vil du at formatet ditt skal inkludere tradisjonelle pressemeldingselementer som kontaktinformasjonen din, ordene "For øyeblikkelig utgivelse", et notat om posisjonen din ihht utgivelsestidspunkt og en rask biografi om selskapet ditt. Å ha spesifikke punkter for disse elementene vil forhindre at du trenger å nevne det i hoveddelen din, slik at du kan fokusere på å diskutere nyheten din her.
Det kan også være lurt å inkludere "###" eller en annen signifikant for å vise journalisten at utgivelsen er avsluttet.