Her finner du innhold til de ulike samlingene i HELHETLIG INNOVASJONSPROGRAM.
Klaus Røiri orienterer i tillegg på epost til dere som deltar.
Boken INNOVASJON I PRAKSIS er aktuelt fagstoff.
Klaus Røiri orienterer i tillegg på epost til dere som deltar.
Boken INNOVASJON I PRAKSIS er aktuelt fagstoff.
Til samling nr. 2:
Hva er BEHOVET?
Når du kommer til samling nr.2 skal du ha ferdig en foil med hva behovet er.
Du skal ha snakket med "kunden" / "brukeren".
Ikke vær redd for å be om en prat med innovasjonstrener mellom samlingene.
Hva er BEHOVET?
Når du kommer til samling nr.2 skal du ha ferdig en foil med hva behovet er.
Du skal ha snakket med "kunden" / "brukeren".
Ikke vær redd for å be om en prat med innovasjonstrener mellom samlingene.
Faglig innhold:
Innopod - podcast til fordypning
Flere videoer finner du her:
Youtube-kanal INNOVASJONSVERKET Linker til relevante filmer ligger nederst på siden her.
OPPGAVER I SAMLING 2:
Oppgavene på samlingen er vedlagt.
Oppgavene er:
1. Kreativitet 1+1=5
2. Doblins 10 innovasjonsområder
Oppgavene på samlingen er vedlagt.
Oppgavene er:
1. Kreativitet 1+1=5
2. Doblins 10 innovasjonsområder
Filmer i samling 2
Samling nr.2, Sjur Dagestad "Kreativitet"
Samling 2, Sjur Dagestad, "Innovasjon er superenkelt og så vanskelig, om forankring"
Samling 2, Klaus Røiri "Hva gjør virksomheter som skal fornye seg?"
Samling 2, Klaus Røiri "De ti innovasjonsområdene - DOBLIN 10"
Oppgaver til samling 3 den 13.april
Oppgave 1. Digital workshop
BLT innovasjonsprosessen handler om å involvere de som blir berørt av prosjektet. De som er viktige for dere for at prosjektet lykkes. Det kan være kunder, brukere, ansatte, politikere, samarbeidspartnere m.fl. Bruk digital workshop til å skape begeistring, eierskap og felles ambisjon om det dere tar tak i ( det brennende behovet ). Kjenner de igjen behovet? Kan dere få frem mulige løsninger sammen med de som deltar? Sett av dato raskt, lage din liste hvem som bør inviteres, ring dem ( det er mest effektivt) og ha workshop. Fordel roller, hvem av dere gjør hva- og husk å bruke tiden til å lytte godt til de som er med.
Digital workshop vil hjelpe dere til å forbedre og utvikle prosjektet.
---
På neste samling gleder vi oss til å høre hvordan workshop har påvirket prosjektet og om det har gitt ny innsikt ifht behov og løsning. Alle bruker prosjektmalen 10-20-30 og den neste oppgaven er derfor:
Oppgave 2. 10-20-30
FRIST INNLEVERING 12.april
De 3 første foiler i 10-20-30; Tittel, Behov, Løsning.
Dere skal lage en tegning av Behovet. Vi sender tegningen til en profesjonell tegner og dere får den tilbake. Behovstegningen kan dere da bruke for å illustrere behovet.
For de av dere som ikke fikk sett filmen om forankring, anbefales denne.
Den gir eksempler på visualisering:
FILM OM FORANKRING
Husk å sende de tre foilene til Klaus senest 12.april.
Dere presenterer, så husk å ha presentasjonen klar til opplasting når det er deres tur.
Dere får inntil 3 minutter til presentasjonen.
Oppgave 3. Personlighetstyper.
Team er et hovedtema på neste samling. Vi håper alle kan ta denne undersøkelsen, og sende resultatet til . Resultatet dere sender Sjur Dagestad er en bokstavkode med en tittel.
Personlighetsundersøkelsen finner du her: 16 PERSONALITIES
Fint om dere har mulighet til å ta undersøkelsen innen utgangen av neste uke.
Oppgave 1. Digital workshop
BLT innovasjonsprosessen handler om å involvere de som blir berørt av prosjektet. De som er viktige for dere for at prosjektet lykkes. Det kan være kunder, brukere, ansatte, politikere, samarbeidspartnere m.fl. Bruk digital workshop til å skape begeistring, eierskap og felles ambisjon om det dere tar tak i ( det brennende behovet ). Kjenner de igjen behovet? Kan dere få frem mulige løsninger sammen med de som deltar? Sett av dato raskt, lage din liste hvem som bør inviteres, ring dem ( det er mest effektivt) og ha workshop. Fordel roller, hvem av dere gjør hva- og husk å bruke tiden til å lytte godt til de som er med.
Digital workshop vil hjelpe dere til å forbedre og utvikle prosjektet.
---
På neste samling gleder vi oss til å høre hvordan workshop har påvirket prosjektet og om det har gitt ny innsikt ifht behov og løsning. Alle bruker prosjektmalen 10-20-30 og den neste oppgaven er derfor:
Oppgave 2. 10-20-30
FRIST INNLEVERING 12.april
De 3 første foiler i 10-20-30; Tittel, Behov, Løsning.
Dere skal lage en tegning av Behovet. Vi sender tegningen til en profesjonell tegner og dere får den tilbake. Behovstegningen kan dere da bruke for å illustrere behovet.
For de av dere som ikke fikk sett filmen om forankring, anbefales denne.
Den gir eksempler på visualisering:
FILM OM FORANKRING
Husk å sende de tre foilene til Klaus senest 12.april.
Dere presenterer, så husk å ha presentasjonen klar til opplasting når det er deres tur.
Dere får inntil 3 minutter til presentasjonen.
Oppgave 3. Personlighetstyper.
Team er et hovedtema på neste samling. Vi håper alle kan ta denne undersøkelsen, og sende resultatet til . Resultatet dere sender Sjur Dagestad er en bokstavkode med en tittel.
Personlighetsundersøkelsen finner du her: 16 PERSONALITIES
Fint om dere har mulighet til å ta undersøkelsen innen utgangen av neste uke.
Bakgrunn for HELHETLIG INNOVASJONSPROGRAM:
Buskerud fylkeskommune finansierte omstillingsprogrammet i Ringeriksregionen, hvor de satte i verk INNOVASJONSLØFT RINGERIKSREGIONEN har Oxford Research gjort analyse av dette omstillingsprosjektet. Det var programansvarlig Sonja Bordewich som ledet omstillingsarbeidet. Resultatene av arbeidet var lovende også med tanke på å bygge innovasjonskultur mellom virksomheter som ellers ikke hadde noen særlig kontakt med hverandre. Det var rett og slett systematisk trening på innovasjon på tvers av virksomheter, på tvers av posisjoner og på tvers av fag. Gode innovasjonsprosjekter så dagens lys og fortsatt kan vi se effekt av arbeidet som ble gjort der.
Buskerud fylkeskommune sin næringsavdeling så at lærdommen fra Ringeriksregionen kunne være nyttig videre og dermed var prosjektet "Innovasjonsverket" skapt. Dette kom i stand i 2018 og varer til juni 2021, hvor Sonja Bordewich er prosjektleder. En person klarer lite, men i samarbeid med alle de dyktige menneskene som driver som innovasjonstrenere både i Ringerisregionen, Midt-Buskerud, Numedal og Hallingdal kunne vi få til mer. Forprosjektet ble derfor fokusert rundt - hva kan vi stimulere til og hva trenger innovatørene for å løfte seg og skape innovasjonskultur?
Behovet vi jobber med:
Innovatører trenger
BEGEISTRING, INSPIRASJON, INNOVASJONSKULTUR, METODER,
VERKTØY, KOMPETANSE og NETTVERK for å evne å fornye seg.
I Hallingdal ble de inspirert av arbeidet som omstillingsprogrammet i Ringeriuksregionen gjennomførte, der satte Jørun Li og Pål Rørby igang arbeidet med å få til INNOVASJONSLØFT HALLINGDAL. Dette arbeidet ble overtatt av Hallingdal næringshage. På samme tid som det blir vanskelig å stadig søke midler til ett og ett program kom corona og satte en støkk i oss alle. Alle ble tvangsdigitalisert på den måten at vi ble tvunget til å forlate det kjente konseptet i innovasjonsløft med lunsj til lunsj-samlinger hvor det fysiske nærværet og nettverksbyggingen som er så viktig ikke lenger var mulig.
Innovasjonsverket har over tid arbeidet frem flere aktiviteter som bidrar til økt innovasjonsevne. Alle aktivitetene vi har gjort og gjør skal bidra til å skape et HELHETLIG INNOVASJONSPROGRAM hvor flere lokale aktører samarbeider, hvor de lokale innovasjonstrenerne blir løftet til et nytt nivå slik at de i neste omgang kan bidra selv som faglig leverandør inn i helhetlig innovasjonsprogram. Når vi skriver HELHETLIG er det fordi vi sentrerer hele innovasjonsprogrammet omkring reisen som innovatøren er gjennom i en innovasjonsreise: FØR-UNDER-ETTER. Det betyr at vi bidrar gjennom innovasjonslab å motivere og inspirere til deltakelse i et slikt innovasjonsprogram, de får verktøy ved å delta på innovasjonsprogrammet med sitt konkrete innovasjonsprosjekt eller sin utfordring som virksomheten har. Etter endt innovasjonsprogram deltar de på prosjektlab for å hindre at prosjektet blir liggende i skuffen. Innovasjonslab - arrangementene som arrangeres bidrar til å skape innovasjonskulturen vi er ute etter.
Buskerud fylkeskommune sin næringsavdeling så at lærdommen fra Ringeriksregionen kunne være nyttig videre og dermed var prosjektet "Innovasjonsverket" skapt. Dette kom i stand i 2018 og varer til juni 2021, hvor Sonja Bordewich er prosjektleder. En person klarer lite, men i samarbeid med alle de dyktige menneskene som driver som innovasjonstrenere både i Ringerisregionen, Midt-Buskerud, Numedal og Hallingdal kunne vi få til mer. Forprosjektet ble derfor fokusert rundt - hva kan vi stimulere til og hva trenger innovatørene for å løfte seg og skape innovasjonskultur?
Behovet vi jobber med:
Innovatører trenger
BEGEISTRING, INSPIRASJON, INNOVASJONSKULTUR, METODER,
VERKTØY, KOMPETANSE og NETTVERK for å evne å fornye seg.
I Hallingdal ble de inspirert av arbeidet som omstillingsprogrammet i Ringeriuksregionen gjennomførte, der satte Jørun Li og Pål Rørby igang arbeidet med å få til INNOVASJONSLØFT HALLINGDAL. Dette arbeidet ble overtatt av Hallingdal næringshage. På samme tid som det blir vanskelig å stadig søke midler til ett og ett program kom corona og satte en støkk i oss alle. Alle ble tvangsdigitalisert på den måten at vi ble tvunget til å forlate det kjente konseptet i innovasjonsløft med lunsj til lunsj-samlinger hvor det fysiske nærværet og nettverksbyggingen som er så viktig ikke lenger var mulig.
Innovasjonsverket har over tid arbeidet frem flere aktiviteter som bidrar til økt innovasjonsevne. Alle aktivitetene vi har gjort og gjør skal bidra til å skape et HELHETLIG INNOVASJONSPROGRAM hvor flere lokale aktører samarbeider, hvor de lokale innovasjonstrenerne blir løftet til et nytt nivå slik at de i neste omgang kan bidra selv som faglig leverandør inn i helhetlig innovasjonsprogram. Når vi skriver HELHETLIG er det fordi vi sentrerer hele innovasjonsprogrammet omkring reisen som innovatøren er gjennom i en innovasjonsreise: FØR-UNDER-ETTER. Det betyr at vi bidrar gjennom innovasjonslab å motivere og inspirere til deltakelse i et slikt innovasjonsprogram, de får verktøy ved å delta på innovasjonsprogrammet med sitt konkrete innovasjonsprosjekt eller sin utfordring som virksomheten har. Etter endt innovasjonsprogram deltar de på prosjektlab for å hindre at prosjektet blir liggende i skuffen. Innovasjonslab - arrangementene som arrangeres bidrar til å skape innovasjonskulturen vi er ute etter.