Hvorfor Facebook?
I Norge er 3,6 millioner mennesker over 18 år registrert på Facebook. 8 av 10 bruker Facebook hver dag, og gjennomsnittlig er brukerne innom Facebook 15 ganger om dagen. Her er det altså definitivt et potensiale for å nå kunne nå Norske kunder eller innbyggere gjennom å benytte seg av plattformen. Men dette sosiale mediet gir deg ikke bare muligheten til nå ut til potensielle kunder eller kontakter, Facebook tilbyr også verdens beste analyseverktøy for markedsføring.
Ved å oppgi litt data til Facebook kan du gi plattformen et bilde av hvem du er på jakt etter og hva du ønsker av disse menneskene. Denne analysen klarer Facebook å utføre med skremmende nøyaktighet. Din jobb er derimot å formidle det du kan tilby av tjenester eller produkter, på en så god og oversiktlig måte som mulig. Men hvordan kan man formidle dette på en måte som gjør at du konverterer eller engasjerer de du når ut til? Det handler om å starte en dialog med dine kunder. Ikke snakk til kundene, men med dem, og få de til å begynne å engasjere seg. Det er jo dette et sosialt medium handler om, det å være sosial.
Lenger ned i denne innføringen finner du en guide som steg-for-steg tar deg gjennom det å å lage en bedriftsside på Facebook til din bedrift.
Hva er et Facebook-innlegg?
Et Facebook-innlegg er den funksjonen som lar deg poste din informasjon til dine følgere på Facebook-siden din. Det finnes flere ulike måter å formidle det du vil på, du kan gjøre det gjennom bilde, video og tekst. Her er det veldig enkelt å skape engasjement, så hvordan går du egentlig frem for å lage et innlegg som generer oppmerksomhet?
Her er de 5 beste tipsene for å skape engasjement på Facebook:
1. Engasjer følgerne dine med bilder.
Du kan ha brukt mye tid på å lage en god tekst som burde gi deg enorm respons på Facebook, men problemet er det at vi scroller så mye hver dag, at det ofte skal mer til enn en god tekst for å fange oppmerksomheten til folk. Derfor er det viktig med et visuelt element i posten.
Last opp grafikk av høy og riktig kvalitet.
I forhold til opplasting av bilder, er det beste du kan gjøre å sørge for at bildene du laster opp er i de spesifikke dimensjonene som Facebook tillater.
Her er tre viktige bilde-dimensjoner å vite:
Bilde til nyhetsstrøm:
1200 x 1200 px
Bilde til forhåndsvisning av delt lenke:
1200 x 628 px
Forhåndsvisning av video:
504 x 283 px
3. Fjern lenker fra teksten i innlegget.
Hold teksten i innlegget ditt kortfattet ved å fjerne den utrolig lange nettadressen du deler i innlegget ditt. Den tiden du har leserens oppmerksomhet er verdifull, og du vil forsikre deg om at alle tegn som brukes kun er der for å bidra til at leseren fortsetter å ta seg gjennom innlegget ditt.
Alle som leser innlegget ditt kan klikke på miniatyrbildet som genereres med posten, for å navigere seg videre til websiden din, eller andre nettadresser du lenker til. Så du trenger altså ikke å inkludere den i teksten på innlegget ditt også.
4. Øk antall ord etter konteksten til innlegget.
Ifølge en studie fra TrackMaven får innlegg med over 80 ord dobbelt så mye engasjement. Selv om dette på ingen måte innebærer at hvert publisert innlegg skal være en roman, viser dette klart at oppdateringer eller innlegg som krever en viss kontekst, skal tilpasse lengden sin etter konteksten. Facebook-brukere er villige til å lese, om det gir mening at innlegget er langt!
5. Prøv annen tegnsetting.
I følge den samme TrackMaven-studien, gir ulike former for tegnsetting på Facebook forskjellige resultater. Her er de spesifikke tegnene fra studiet:
Innlegg med hashtags (#) får i gjennomsnitt 60% flere interaksjoner.
Innlegg med utropstegn (!) får i gjennomsnitt 2,7% flere interaksjoner.
Innlegg som stiller spørsmål (?) får i gjennomsnitt 23% mer engasjement.
Facebook for bedrifter
Facebook er et smart sted å være for din bedrift. Plattformen fungerer både som en reklameplakat, en kommunikasjonskanal, en informasjonsside og en salgskanal.
- Kommunikasjonskanal
- Informasjonskanal
- Salgskanal
Hva er en Facebook-gruppe?
En Facebook-gruppe er et lukket eller åpent “rom” inne på Facebook sin plattform, hvor man kan samle personer med samme interesser, og som ønsker å dele disse med likesinnede. Kan du komme på noe din bedrift driver med som du kunne ha laget en gruppe om? Er bedriften et bakeri? Start en gruppe hvor medlemmene kan dele sine tips-og triks innen baking, kakelaging, surdeigsbrød, oppskrifter, eller liknende.
- En Facebook-grupper er et lukket eller åpent «rom»
- Eksempel på bruksområde: Gruppe hvor medlemmer kan dele oppskrifter, og sine tips-og-triks innen baking
I Norge er 3,6 millioner mennesker over 18 år registrert på Facebook. 8 av 10 bruker Facebook hver dag, og gjennomsnittlig er brukerne innom Facebook 15 ganger om dagen. Her er det altså definitivt et potensiale for å nå kunne nå Norske kunder eller innbyggere gjennom å benytte seg av plattformen. Men dette sosiale mediet gir deg ikke bare muligheten til nå ut til potensielle kunder eller kontakter, Facebook tilbyr også verdens beste analyseverktøy for markedsføring.
Ved å oppgi litt data til Facebook kan du gi plattformen et bilde av hvem du er på jakt etter og hva du ønsker av disse menneskene. Denne analysen klarer Facebook å utføre med skremmende nøyaktighet. Din jobb er derimot å formidle det du kan tilby av tjenester eller produkter, på en så god og oversiktlig måte som mulig. Men hvordan kan man formidle dette på en måte som gjør at du konverterer eller engasjerer de du når ut til? Det handler om å starte en dialog med dine kunder. Ikke snakk til kundene, men med dem, og få de til å begynne å engasjere seg. Det er jo dette et sosialt medium handler om, det å være sosial.
Lenger ned i denne innføringen finner du en guide som steg-for-steg tar deg gjennom det å å lage en bedriftsside på Facebook til din bedrift.
Hva er et Facebook-innlegg?
Et Facebook-innlegg er den funksjonen som lar deg poste din informasjon til dine følgere på Facebook-siden din. Det finnes flere ulike måter å formidle det du vil på, du kan gjøre det gjennom bilde, video og tekst. Her er det veldig enkelt å skape engasjement, så hvordan går du egentlig frem for å lage et innlegg som generer oppmerksomhet?
Her er de 5 beste tipsene for å skape engasjement på Facebook:
1. Engasjer følgerne dine med bilder.
Du kan ha brukt mye tid på å lage en god tekst som burde gi deg enorm respons på Facebook, men problemet er det at vi scroller så mye hver dag, at det ofte skal mer til enn en god tekst for å fange oppmerksomheten til folk. Derfor er det viktig med et visuelt element i posten.
Last opp grafikk av høy og riktig kvalitet.
I forhold til opplasting av bilder, er det beste du kan gjøre å sørge for at bildene du laster opp er i de spesifikke dimensjonene som Facebook tillater.
Her er tre viktige bilde-dimensjoner å vite:
Bilde til nyhetsstrøm:
1200 x 1200 px
Bilde til forhåndsvisning av delt lenke:
1200 x 628 px
Forhåndsvisning av video:
504 x 283 px
3. Fjern lenker fra teksten i innlegget.
Hold teksten i innlegget ditt kortfattet ved å fjerne den utrolig lange nettadressen du deler i innlegget ditt. Den tiden du har leserens oppmerksomhet er verdifull, og du vil forsikre deg om at alle tegn som brukes kun er der for å bidra til at leseren fortsetter å ta seg gjennom innlegget ditt.
Alle som leser innlegget ditt kan klikke på miniatyrbildet som genereres med posten, for å navigere seg videre til websiden din, eller andre nettadresser du lenker til. Så du trenger altså ikke å inkludere den i teksten på innlegget ditt også.
4. Øk antall ord etter konteksten til innlegget.
Ifølge en studie fra TrackMaven får innlegg med over 80 ord dobbelt så mye engasjement. Selv om dette på ingen måte innebærer at hvert publisert innlegg skal være en roman, viser dette klart at oppdateringer eller innlegg som krever en viss kontekst, skal tilpasse lengden sin etter konteksten. Facebook-brukere er villige til å lese, om det gir mening at innlegget er langt!
5. Prøv annen tegnsetting.
I følge den samme TrackMaven-studien, gir ulike former for tegnsetting på Facebook forskjellige resultater. Her er de spesifikke tegnene fra studiet:
Innlegg med hashtags (#) får i gjennomsnitt 60% flere interaksjoner.
Innlegg med utropstegn (!) får i gjennomsnitt 2,7% flere interaksjoner.
Innlegg som stiller spørsmål (?) får i gjennomsnitt 23% mer engasjement.
Facebook for bedrifter
Facebook er et smart sted å være for din bedrift. Plattformen fungerer både som en reklameplakat, en kommunikasjonskanal, en informasjonsside og en salgskanal.
- Kommunikasjonskanal
- Informasjonskanal
- Salgskanal
Hva er en Facebook-gruppe?
En Facebook-gruppe er et lukket eller åpent “rom” inne på Facebook sin plattform, hvor man kan samle personer med samme interesser, og som ønsker å dele disse med likesinnede. Kan du komme på noe din bedrift driver med som du kunne ha laget en gruppe om? Er bedriften et bakeri? Start en gruppe hvor medlemmene kan dele sine tips-og triks innen baking, kakelaging, surdeigsbrød, oppskrifter, eller liknende.
- En Facebook-grupper er et lukket eller åpent «rom»
- Eksempel på bruksområde: Gruppe hvor medlemmer kan dele oppskrifter, og sine tips-og-triks innen baking
Arrangement på Facebook
Funksjonen for Arrangement på Facebook er en enkel måte å informere kunder om fremtidige hendelser knyttet til din bedrift. Hvis dere skal gjennomføre et arrangement har Facebook en enkel funksjon for å fortelle kunder og følgere om hvor, når og hva arrangementet vil inneholde. Funksjonen gir deg som arrangør en oversikt over hvor mange som er interessert i arrangementet og kan hjelpe bedriften eller organisasjonen deres til å markedsføre dere mot øvrige potensielle kunder på Facebook.
- Enkel måte å informere kunder om fremtidige hendelser på
- Enkel funksjon for å informere om når, hva og hvor
- Gir deg oversikt over interesserte i arrangementet
- Kan være et utgangspunkt for videre markedsføring
Funksjonen for Arrangement på Facebook er en enkel måte å informere kunder om fremtidige hendelser knyttet til din bedrift. Hvis dere skal gjennomføre et arrangement har Facebook en enkel funksjon for å fortelle kunder og følgere om hvor, når og hva arrangementet vil inneholde. Funksjonen gir deg som arrangør en oversikt over hvor mange som er interessert i arrangementet og kan hjelpe bedriften eller organisasjonen deres til å markedsføre dere mot øvrige potensielle kunder på Facebook.
- Enkel måte å informere kunder om fremtidige hendelser på
- Enkel funksjon for å informere om når, hva og hvor
- Gir deg oversikt over interesserte i arrangementet
- Kan være et utgangspunkt for videre markedsføring
5 ting du må ha på plass på din Facebook-side:
1. Praktisk informasjon om din bedrift: Telefonnummer, adresse, åpningstider og hvilke tjenester som tilbys.
2. Gode bilder som kan gi folk en formening om hvem dere er og hva dere driver med
3. Hyppig posting av innlegg, er det for lenge mellom hvert innlegg vil personer bli skeptiske på hvor aktiv deres bedrift er.
4. Følg alltid med på hva folk sier om deg og din bedrift. Ha på funksjonen for notifikasjoner på og svar på spørsmålene du får, både i form av meldinger på chat, og som svar til folk som kommenterer på bilder. Dette er kunder som har lyst til å kjøpe av deg eller kommunisere aktivt, de trenger bare litt mer informasjon fra deg.
5. Fortell om gode kundehistorier. Dette gjør folk trygge på at dere er det beste valget for dem.
Noen enkle råd til slutt
Hvordan opprette en bedriftsprofil
For å opprette en Facebook-bedriftsprofil, logger du ganske enkelt på din personlige Facebook-konto. Siden klikker du på "Opprett en side" fra rullegardinmenyen, og deretter følger du trinnene for å bygge din forretningsprofil.
Følg disse 7 trinnene for å lære hvordan du oppretter en Facebook-bedriftsside:
1. Registrer deg for en Facebook-bedriftsside
Facebook-bedriftssider opprettes ved hjelp av en personlig Facebook-konto, så du må først logge inn på Facebook-kontoen din. På høyre side av den blå verktøylinjen, finn og klikk på "Opprett" -knappen. En rullegardinliste som vist til høyre vises etter å ha klikket på "Opprett." Velg alternativet, "Side", for å opprette din Facebook-bedriftsside. 2. Velg en kategori for siden. Du har muligheten mellom to kategorier for siden - en "forretning eller merkevare" eller "organisasjon eller offentlig person." De fleste næringsdrivende vil ønske å velge “forretning eller merkevare”. 3. Skriv inn forretningsinformasjonen Fortell Facebook hva du vil at navnet på bedriftssiden skal være. Dette skal være den samme som bedriftens virkelige navn. Velg deretter en kategori for virksomheten, som best representerer det virksomheten din tilbyr. Et klesmerke kan for eksempel gå under “Klær”, og kategorien forhåndsutfyller en liste over relaterte alternativer du kan velge mellom. |
4. Last opp ditt profilbilde og omslagsfoto
Velg deretter et bilde som skal lastes opp som profilbilde på bedriftssiden. Bedrifter bruker ofte logoen sin som et profilbilde, men du kan bruke et hvilket som helst bilde som representerer virksomheten din og virksomhetens merkevarebygging. Forsikre deg om at bildet ditt er tydelig og er beskåret riktig.
Deretter kan du vurdere å laste opp et forsidebilde. Et forsidebilde er bakgrunnsbildet som vises på din Facebook-bedriftsside, og er en funksjon som ligner tilsvarende på din personlige Facebook-konto. Du vil at forsidebildet ditt skal være tiltalende og representativt for virksomheten din. Forsidebildet ditt skal være minst 400 piksler bredt og 150 piksler høyt.
Velg deretter et bilde som skal lastes opp som profilbilde på bedriftssiden. Bedrifter bruker ofte logoen sin som et profilbilde, men du kan bruke et hvilket som helst bilde som representerer virksomheten din og virksomhetens merkevarebygging. Forsikre deg om at bildet ditt er tydelig og er beskåret riktig.
Deretter kan du vurdere å laste opp et forsidebilde. Et forsidebilde er bakgrunnsbildet som vises på din Facebook-bedriftsside, og er en funksjon som ligner tilsvarende på din personlige Facebook-konto. Du vil at forsidebildet ditt skal være tiltalende og representativt for virksomheten din. Forsidebildet ditt skal være minst 400 piksler bredt og 150 piksler høyt.
5. Skriv inn ytterligere forretningsinformasjon
I venstre meny, finn og velg “Instillinger.” Det er her du ønsker å legge inn informasjon som forteller leserne om virksomheten din, samt måter å kontakte deg på, eller informasjon om produktene. Angi all relevant informasjon, legg for eksempel inn adressen til nettstedet ditt, åpningstider og kontaktinformasjon. Det er ikke uvanlig at en virksomhet sin Facebook-side rangerer høyere i organiske søk enn selve nettstedet til virksomheten, gitt at Facebooks domene er det samme som navnet på bedriften. Å ha dette i bakhodet er viktig for å fullføre all informasjon, da det kan være en potensiell kundes første referansepunkt til din virksomhet. |