INNOVASJONSVERKET
  • Om Innovasjonsverket
    • Hva skjer i Innovasjonsverket? >
      • Kompetansetiltak
      • Aktiviteter
    • Bli med i vårt innovasjonsnettverk
    • Kontakt Innovasjonsverket
  • Innovasjon for dere
    • Inno-meter
    • Helhetlig innovasjonsprogram >
      • Intro, program og kontakt
      • Samling 1
      • Samling 2
      • Samling 3
      • Samling 4
      • Samling 5
      • Samling 6
    • Tren Trener`n
    • Nettverk for innovasjonsledelse
    • Innovasjonslab
  • Smartstart kit
    • Basic marketing >
      • Innføring i digital markedsføring
      • Kom i gang med Facebook
      • Kom i gang med Linkedin
      • Kom i gang med nyhetsbrev
      • Kom i gang med blogg
      • pressemelding
    • Videokonferanse >
      • Hvordan komme i gang med videokonferanse?
      • Hva er anbefalt utstyr for personlig videokonferanse?
      • Hvilken løsning bør vi velge?
      • Sjekkliste for møtearrangør på videokonferanse
      • Sjekkliste for deltaker i videomøte
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - helse
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - øvrige
    • Kommunikasjonsstrategi >
      • Hvordan komme i gang med kommunikasjonsstrategi?
    • Prosjektutvikling
  • PodCast
  • Blogg

Velkommen til vår blogg

Innovasjonskaffe 26.feb. - få med deg praktiske case innen digital marketing!

2/23/2021

0 Comments

 
link til innovasjonskaffe 26.februar kl.09-10
​
​Forrige innovasjonskaffe hadde vi besøk av både Amedia og digital marketings ekspert Håkon Raugland - de viste tips og muligheter til oss. 

Denne fredagen tar Øystein Lindmark i Nyli AS frem noen konkrete case som viser digital markedsføring i praksis - kanskje du finner eksemplene interessante og vil forbedre egen synliggjøring. 

Har du noen tips på lur, eller finner du temaet interessant, anbefaler vi at du deler dine refleksjoner på innovasjonskaffe fredag 26.februar kl.9-10:-)

Vi ønsker deg velkommen!

Neste innovasjonskaffe finner sted fredag den 12.mars kl.09-10. Tema er digitale nettverksplattformer. Clubhouse er den nyeste, vi har LinkedIn, Facebook - men er nettverk virkelig bare digitale plattformer? 

Sonja Bordewich
prosjektleder Innovasjonsverket
​
0 Comments

Nyttig mini-workshop/ kurs i dagens innovasjonskaffe!

2/19/2021

0 Comments

 
INNOVASJONSKAFFE MØTELINK 26.feb. 2021
Gikk du glipp av innovasjonskaffe med minikurs om digital marketing? Vi hadde fredag 19. februar fin seanse - vi lærte alle noe nytt og nyttig - nå gjelder det å nyttiggjøre seg av kunnskapen. Vi var 19 deltakere - og flere timer burde vi hatt på oss. Du kan laste ned foredragene deres nederst på siden, eller se videoen fra idag! Tusen takk til Caroline og Håkon - veldig nyttig innhold i dagens innovasjonskaffe!

Neste innovasjonskaffe blir den 26.februar kl.09-10. Da skal Øistein Lindmark fra Nyli AS holde innlegg og vise oss noen praktiske case og vi diskuterer mer om hvordan du kan ta i bruk digital markedsføring på egen hånd. Håper å se dere igjen da! Bli med du og!

​​
Vi i Innovasjonsverket har forsket litt på hvordan vi kan øke trykket for å få flere til å oppdage INNOVASJONSKAFFE - og fra null brukere til nå 166 som får invitasjon - og at et tyvetalls personer kommer - er veldig bra! Nå gleder vi oss over at vi også kan arrangere noen små mini workshop i vår enkle og uhøytidelige innovasjonskaffe! BLI MED DU OG! 

Lokalavisen har mange muligheter som kanskje ikke benyttes fullt ut av bedrifter i dag?
I tillegg fikk vi et fint foredrag av Caroline Brynsett fra Amedia om hvordan lokalavisen kan være en fin plattform å kombinere med digital markedsføring. Lokalavisen har høy tillit hos sin befolkning, og troverdigheten løftes med at det blir skrevet saker om din bedrift - her kan du bidra både med å skrive pressemelding til avisen, lage mobilannonser på nettavisen eller kanskje avisen kan lage en artikkel som annonsørinnhold. Vi oppfordrer deg til å ta i bruk lokalavisen på en god måte. De er medierådgivere og Caroline vil gjerne bidra om du trenger hjelp. 

Nedenfor her kan du laste ned foredragene - og vil du heller se filmen "innovasjonskaffe med miniworkshop/ kurs i digital markedsføring"? Så kan du det!

Vil du ha invitasjon til neste innovasjonskaffe? Ta kontakt med prosjektleder Innovasjonsverket, Sonja Bordewich .
MØTELINK:
INNOVASJONSKAFFE FREDAG 26.02.2021 kl.09-10

Lokalavisen - digital markedsføring -
​foredrag av Caroline Brynsett
LINK TIL INNOVASJONSKAFFE hver fredag 09-10

    Send meg gjerne nyhetsbrev!

Send meg nyhetsbrev
0 Comments

Hva er mest utfordrende med digital markedsføring? - innovasjonskaffe med mini workshop

2/18/2021

0 Comments

 
LINK TIL INNOVASJONSKAFFE FREDAG 19.2 kl.0830-10
Picture
Innovasjonskaffe hver fredag kl.09-10.
FREDAG 19.februar starter vi kl.0830!!! OBS OBS

Vi starter en halv time tidligere fordi Håkon skal holde en mini workshop om digital markedsføring med oss! 

Gjester:

Håkon Raugland
Caroline Brynsett fra Amedia
Øistein Lindmark fra Nyli as 
Alle gjestene har forberedt seg til et innlegg i løpet av innovasjonskaffe-arrangementet - og du kan fint stille spørsmål til de underveis og når vi har workshop. Målet er at du får med deg noen tips til hvordan du kan få til digital marketing litt bedre enn du kanskje gjør idag;-)

Vi har alle opplevd utfordringen. Hvordan nå ut til potensielle kunder - eller? 
Vi spør: Hva er mest utfordrende med digital markedsføring - tenk over det før du kommer! Så bygger vi mini workshop på digital markedsføring ut fra hva du syns er «trøblete»:-) Gjerne ta med deg et spørsmål eller to.

​Et lite intervju med Caroline Brynsett.
Hva kan lokalavisene bidra med? 
Og - vet du om mulighetene i lokalavisene?

Vi får besøk av Caroline Brynsett fra Amedia, herunder ser du Carolines svar på våre spørsmål: 
  • Aviser og markedsføring – hva har det å gjøre med næringsutvikling?
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunnet over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Dette dekker Amedia sitt samfunnsoppdrag i alle lokalsamfunn der vi er tilstede. Amedia har blant annet som hovedoppgave å være den viktigste markedsplassen for kjøp, salg og markedsføring i sitt område.
  • Selv benytter jeg avisen for å nå ut til flere enn de jeg selv har i eget nettverk med en annonse i papiravis, nettavis eller kanskje i mobilavis. Men fungerer dette? OG hvordan vet jeg at jeg når ut til de jeg har som målgruppe?
Amedias kundeløfte er «Amedia kjenner meg best og tilbyr meg best effekt – i hele Norge». Vi har god innsikt og erfaring fra flere bransjer, og setter opp en anbefaling basert på ditt behov, målgrupper og målsettinger. Vi optimaliserer kampanjer der det er hensiktsmessig, samtidig som vi evaluerer hver kampanje i etterkant.
  • Hva tenker du lokalaviser kan gjøre for å være relevante for lokalt næringsliv, slik at de når ut med sine budskap?
 Lokalavisen er limet i lokalsamfunnet, og er den viktigste formidler av lokale nyheter, og er tilstede og tett på folks hverdag. Lokalavisen sprer nyheter og informasjon om mennesker og kultur-livsløp. Samtidig er det en pådriver og arena for offentlig debatt og ytringer. Det er også den viktigste markedsplassen for kjøp, salg og markedsføring i sitt område.
  • Hvordan tenker du det er best å annonsere?
Det kommer an på hva du ønsker å kommunisere, hvor bredt og til hvilke målgrupper. Vi tilbyr både pakkeløsninger og skreddersøm, og anbefaler å ta kontakt med en medierådgiver som kan anbefale riktig løsning for dere.
  • Er det kun annonser som gjelder, og hva tenker du om å skrive pressemeldinger?
Pressemelding kan benyttes der det er informasjon som har en nyhetsverdi. En pressemelding kan også være kjøpt innhold, så det kan vi bistå med dersom det er behov for det. Utover det vil jeg anbefale markedsføring for å nå målene dine.
  • Hvordan kan lokalavisene bidra til at næringslivet gror og vokser?
Lokalavisene skal favne bredt i lokalsamfunnet og ha nisjeprodukter rettet mot målgrupper som skal bidra til en samlet bred dekning i sitt nedslagsområde. Vårt kundeløfte handler også om produkter, tjenester og vareflyt, som distribueres gjennom lokale medier.   
  • Hva konkret anbefaler du lokalt næringslivsledere å benytte lokalavisene til? Og hvordan?
Lokalavisen skal være førstevalget i lokalsamfunnet, og har som hovedoppgave og blant annet være den viktigste markedsplassen for kjøp, salg og markedsføring i sitt område. Næringslivsledere kan også henvende seg til redaksjonen med tips til gode saker rundt næringslivet. Næringslivsstoff er alltid godt leste saker i lokalavisen.
 
Er du nysgjerring på å vite mer? 

Bli  med på innovasjonskaffe fredag 19.2.2021 kl.0830-1000.

MVH
Prosjektleder Sonja Bordewich
Innovasjonsverket
0 Comments

BLI KLIMApartner!

2/12/2021

0 Comments

 
Vi hadde besøk av Stine Nygaard i Klimapartnere Østfold. Det var et interessant foredrag hun hold i vår innovasjonskaffe. Hvis du fortsatt ikke har meldt din virksomhet inn i KLIMAPARTNERE! Vi oppfordrer dere til å melde dere inn - det må flere til for å se resultater! Bildene ovenfor er fra hennes foredrag i vår innovasjonskaffe! Takk for et fint foredrag, Stine - lykke til videre med arbeidet!

LINK TIL KLIMAPARTNERE FACEBOOKSIDE

Mvh
Sonja Bordewich
Prosjektleder Innovasjonsverket

0 Comments

Har du lyst - har du lov! Nå er siste mulighet - påmeldingsfrist er 12.februar!

2/11/2021

0 Comments

 
Vi gleder oss over gode resultater i Helhetlig innovasjonsprogram! Nå er siste program snart igang! Der er mange fine innovasjonsteam og spennende prosjekter påmeldt allerede!

​Du har mulighet til å melde deg på frem til i morgen fredag 12.februar kl.1600! Meld deg på via å klikke på linken her: PÅMELDING

Vi har laget et informasjonsskriv til deg:
infoskriv_innovasjonsverket_januar_2021.pdf
File Size: 804 kb
File Type: pdf
Download File

Picture
0 Comments

You can´t  win what you can´t measure! Innovasjonskaffe 12.feb. kl.09-10

2/10/2021

0 Comments

 
LINK TIL MØTET - INNOVASJONSKAFFE
Klikk på knappen ovenfor og registrer deg på forhånd til innovasjonskaffe-møtet. Etter registrering vil du få en bekreftelse på epost med informasjon med videre informasjon. VELKOMMEN! 

Velkommen til innovasjonskaffe i morgen! Vi har invitert Stine Nygaard fra Oslo, som brenner for samarbeid på tvers og daglig leder i Klimapartnere Viken til innovasjonskaffe fredag 12.februar.

Hva er klimapartnere?
Det er et tverrfaglig samarbeid der både næringsliv, offentlig, akademia og NGOs jobber mot overordnet mål om å nå 1,5 graders målet, redusere egne utslipp og søke «grønn forretningsutvikling».

Hvorfor klimapartnere?
Jeg tror ikke vi har sjans til å nå de nødvendige klimamål uten samarbeid og partnerskap. Det er ganske enkelt ikke nok tid eller ressurser til å ikke samhandle. Vi må dele våre erfaringer, suksess, fiasko og resultater. Klimapartnere ble etablert for over 11 år siden og har i dag erfaring ,kunnskap, kontaktnett, system og verktøy. Vi er idag representert i alle ladets regioner med til sammen over 280 partnere og 120 grønne løsninger i løsningsbanken vår.

Virksomheter i omstilling trenger gjerne noen å samarbeide med – både på toppledernivå, men også innen rapportering og daglig drift. De skal å vokse, utvikle seg og gå inn i nye faser, – grønt – klima – businessideer…  Klimapartnere tilby et partnerskap der alle har kjent på dette – og ønsker å bidra.

Hva er klimaregnskap?  
Et regnskap / en oversikt over virksomhetens fotavtrykk og miljøpåvirkning. – Klimapartnere rapporterer iht GHG-protokollen. 

Hvilken oppfordring ville du gitt meg dersom jeg jobber i en kommune? 
Sørg for å ha pulsen på næringslivet og samarbeid så tett som mulig. Det tjener ingen om vi ikke får til samarbeid på tvers fremover. De nødvendige klimaendringene kommer ikke hvis vi ikke trekker sammen.  Har kommunen prosjekter innen klima? Kanskje dere trenger penger til satsningen? KLIMASATS er en ordning for kommuner og fylkeskommuner les mer...

Hvilken oppfordring ville du gitt meg dersom jeg jobber i industrien / privat næringsliv? 
Søk samarbeid på tvers – også mot det offentlige, det tjener ingen om vi ikke får til samarbeid på tvers fremover. De nødvendige klimaendringene kommer ikke hvis vi ikke trekker sammen.  

Er du optimistisk og tror at vi kan nå klimamålet?
Jeg velger å være optimist hva gjelder Parisavtalens 1,5 graders mål, menneskene har tidligere vist evne og vilje til omstilling. IMIDLERTID haster det – det begynner å nærme seg en teoretisk umulighet.

Et av mine favoritt uttrykk er:
You can´t  win what you can´t measure!

Klimamål er som alle andre store mål, de må det brytes ned til håndterlig og mer kortsiktige verdier slik at vi ikke mister motivasjonen og gjennomføringsevnen. Det må imidlertid ikke resultere i at vi slipper målet av syne eller oversikten på hvor vi er i «løypa». Hva som skal til for å nå neste mål…

Kan vi begynne med Viken og Norge – jobbe frem en nasjonal standard på Klimaregnskapet?!
Hvordan skal vi ellers vite om vi, er på «track» til å levere vårt bidrag inn mot 2030 målet? 

Takk for svar på spørsmål, Stine. Vi ser frem til å høre mer om Klimapartnere på innovasjonskaffe fredag 12.2.2021 kl.09-10.

Prosjektleder Sonja Bordewich, Innovasjonsverket
​
0 Comments

Bli inspirert av VINN Hallingdal på fredagens innovasjonskaffe 05.feb. kl.09-10.

2/3/2021

0 Comments

 
Picture
LINK TIL INNOVASJONSKAFFE 5.febr. 2021 kl.09-10
VINN Hallingdal v/ Lisbeth Skølt kommer og forteller om deres prosjekt «Digital kompetanse får flere i arbeid». De søkte BIO-midler fra Viken fylkeskommune i 2020, fikk midler, gjennomførte prosjektet - hva fikk de ut av dette? Vi ses på fredagens innovasjonskaffe.
 
Kort beskrivelse av prosjektet:
VINN ønsker å gjennomføre et prosjekt for å øke den digitale kompetansen internt hos jobbveiledere og tilretteleggere. Det aller viktigste vi ønsker å oppnå er at veilederne vil få ny digital kunnskap og bli mere effektive. De vil kunne hjelpe flere arbeidssøkere og dermed få flere i arbeid. Det er svært viktig å styrke kompetansen nå. Når denne krisen er over vil det være mange som trenger hjelp for å komme tilbake i arbeid/utdanning.
 
Det ble lagt ned flere hundre timer (!)  over 4 måneder, og her er utdrag fra sluttrapporten:
 
Totalt sett er vi veldig fornøyde med resultatet av prosjektet. Det har ført til at VINN samla sett, har kommet styrket ut av den delen av krisa som vi har vært igjennom til nå. Vi er rusta for en hverdag hvor mange flere trenger bistand for å komme tilbake i arbeid eller i gang med utdanning. Vi kan levere et bedre og mer fleksibelt tilbud enn tidligere.
 
Vi trenger gode folk rundt oss! Spesielt når det er litt krisestemning (les: corona) så er det lett å grave seg litt ned-  i stedet for å se mulighetene😊

Vi ses kanskje på fredagens innovasjonskaffe - velkommen til Lisbeth og velkommen til deg!

Husk - kaffe, eller te! Dette er helt uhøytidelig - og vi ser frem til en fin morgenstund med innovasjon i fokus!

MVH
Sonja Bordewich
Prosjektleder Innovasjonsverket
0 Comments

NY RAPPORT om hva som kjennetegner vellykket kommunal næringsutvikling

2/2/2021

0 Comments

 
Picture
Photo by Photosnap.io
Link til rapporten: Vellykket kommunal næringsutvikling
KS og NHO ga Samfunnsøkonomisk Analyse i oppdrag å undersøke hva som kjennetegner kommuner med vellykket næringsutvikling. Ny kunnskap er bra, men hva skal vi nå bruke den nye kunnskapen til? sa Gunvor Eldegaard fra KS til slutt i det digitale webinaret. Hun avsluttet med å si at KS nå vil bidra til folkevalgtopplegg for kommuner som vil rette fokus mer mot næringsutvikling. 

Kjennetegn fra kommunens side og fra næringslivets side ble kort oppsummert i presentasjonen på nett hvor prosjektleder Røtnes overleverte rapporten til KS og NHO. Vi fikk spesielt med oss at det kan oppfattes for mange kommuner som en utfordring at "Næringsutvikling er ikke en lovpålagt del av kommunens ansvar" ref. Henrik Dons Finsrud, KS. Samtidig ser vi av rapporten som nå er kommet fra Samfunnsøkonomisk Analyse at et typisk kjennestegn hos kommuner med vellykket næringsutvikling at de ser næringsutvikling som en del av det å få til gode lokalsamfunn.

Andre kjennetegn som ble løftet frem var "kommuner som har flaks"...eller flaks kommer ikke av seg selv - det gjelder vel å utnytte flaksen når man evner å se mulighetene som raser forbi. Kommuner som er mer mulighetsorienterte, evner å tenke langsiktig, sette seg langsiktige mål og som forstås av kommuneadministrasjonen, politikerne og næringslivet

Noen av de kommunene med vellykket næringsutvikling som ble undersøkt i analysen var kommuner med omstillingsfokus, enten fra tradisjonelle næringer eller fra oljenæringer - de blir nok mer mulighetsorienterte og evner å tenke langsiktig. Ellers gjelder det å ha positiv holdning til utvikling, se hvilke fortrinn man har i egen kommune, og være i forkant med sine reguleringsplaner slik at de er klare om mulighetene byr seg. 

Kommunene som ble undersøkt viste at de evner å bygge tillit mellom administrasjon, politikere og næringsliv 
  • Næringslivet i kommunen er opptatt av attraktivitet i sentrumsområdet.
  • Kommuner skaper tillit mellom kommuneadministrasjon og næringsliv. 
  • Regionalt samarbeid er viktig, "Det som er bra for naboen er bra for det!" sa prosjektleder Rolf Røtnes, Samfunnsøkonomisk Analyse. Evne til å se sin rolle i et regionalt perspektiv, og hvilken rolle kommunen har regionalt er viktig.
  • Kommuner hvor kommuneadministrasjon har kompetanse innen næringsutvikling, de forstår sin egen kommunes næringsliv og næringsmuligheter.
LES rapporten og omtalen her

Innovasjonsverkets prosjektleder Sonja Bordewich var med i referansegruppen

0 Comments

    Arkiv

    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    October 2020

    RSS Feed

© Innovasjonsverket 
Tlf: +47 995 42 850
sonjab@viken.no
Picture
  • Om Innovasjonsverket
    • Hva skjer i Innovasjonsverket? >
      • Kompetansetiltak
      • Aktiviteter
    • Bli med i vårt innovasjonsnettverk
    • Kontakt Innovasjonsverket
  • Innovasjon for dere
    • Inno-meter
    • Helhetlig innovasjonsprogram >
      • Intro, program og kontakt
      • Samling 1
      • Samling 2
      • Samling 3
      • Samling 4
      • Samling 5
      • Samling 6
    • Tren Trener`n
    • Nettverk for innovasjonsledelse
    • Innovasjonslab
  • Smartstart kit
    • Basic marketing >
      • Innføring i digital markedsføring
      • Kom i gang med Facebook
      • Kom i gang med Linkedin
      • Kom i gang med nyhetsbrev
      • Kom i gang med blogg
      • pressemelding
    • Videokonferanse >
      • Hvordan komme i gang med videokonferanse?
      • Hva er anbefalt utstyr for personlig videokonferanse?
      • Hvilken løsning bør vi velge?
      • Sjekkliste for møtearrangør på videokonferanse
      • Sjekkliste for deltaker i videomøte
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - helse
      • Sjekkliste for sikkerhetskrav og føringer - øvrige
    • Kommunikasjonsstrategi >
      • Hvordan komme i gang med kommunikasjonsstrategi?
    • Prosjektutvikling
  • PodCast
  • Blogg